Woensdagochtend tot 8 uur geen openbaar vervoer door landelijke staking

22-06-2026 / 19.10 uur
UTRECHT -
Door een landelijke staking in het openbaar vervoer rijden woensdagochtend tussen 04.00 en 08.00 uur geen bussen, metro's tram en treinen. De vakbonden leggen het werk neer uit protest tegen de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid.

De staking treft het openbaar vervoer in heel Nederland.

Reizigers moeten rekening houden met forse hinder in de ochtendspits. Volgens NS kan de dienstregeling pas vanaf 08.00 uur geleidelijk worden hervat. Het spoorbedrijf adviseert reizigers daarom om hun reis indien mogelijk uit te stellen.

Hoewel het openbaar vervoer na 08.00 uur weer gaan rijden, waarschuwen de OV-bedrijven dat het enige tijd kan duren voordat de dienstregeling volledig op gang is. Ook later op de ochtend kunnen nog ritten uitvallen of vertraging oplopen. Reizigers wordt aangeraden kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

Niet alle treinverbindingen vallen stil tijdens de staking. De Airportsprinter tussen Amsterdam Centraal en Schiphol blijft rijden. Ook de Eurostar naar Londen en Parijs blijft volgens planning rijden voor reizigers die een reservering hebben. De internationale treinen Eurocity (Direct) en ICE rijden tijdens de staking echter niet.

Naast het openbaar vervoer wordt ook in de schoonmaakbranche actie gevoerd. NS vraagt reizigers daarom hun afval zoveel mogelijk mee naar huis te nemen.