Nationale Stoomtreindag 2025 bij de Museumspoorlijn STAR

30-05-2025 / 19.50 uur
Stadskanaal -
Op 29 mei 2025 was het in Nederland Hemelvaartsdag. Veel spoorwegmusea pakken dan groot uit, omdat het met Hemelvaartsdag ook Nationale Stoomtreindag is. Ook de Museumspoorlijn STAR reed een mooie dienstregeling met reizigers- en goederentreinen. Drie locomotieven werden onder stoom gebracht: de vuurloze 6326 uit 1914, de Duitse 52 8060 en de 52 8082 (beiden uit 1943).

Ook waren de groene Sikken 204 en 249 in Stadskanaal te zien. De mooie NS geel-grijze 2278 werd ook ingezet voor de goederentreinen en een aantal reizigerstreinen. Speciaal voor vandaag werd de locomotief voorzien van zijn NS-logo's. Dit maakt de huisstijl mooi af.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   
   
   
   
   
     
 
Het stationsgebouwd van de Museumspoorlijn STAR in Stadskanaal.
 
Een mooie collectie oude voertuigen stonden voor het station geparkeerd.
 
 
 
 
De goederenwagon CHD 8681 werd in 1907 door Werkspoor gebouwd. In 1960 stelde NS de wagon buiten dienst. Begin 2022 kocht Museumspoorlijn STAR de wagon, die dienstdeed als een stierenstal, en bracht hem naar Stadskanaal.
 
De binnenkant van de goederenwagon.
 
Een pomplorrie reed heen en weer.
 
 
Een VTG-ketelwagon van de STAR stond op het emplacement opgesteld.
 
De NS 34099 en een aantal andere goederenwagons van de STAR staan opgesteld.
 
Voor de loods staan een aantal onderdelen van stoomlocomotieven opgesteld.
 
 
 
De ketel van de locomotief S1049.
 
De vuurloze stoomlocomotief 6326.
 
 
Een stoomkraan gebouwd door het Duitse DEMAG uit 1927.
 
 
 
Men is druk bezig met het laden van post in de NS 4633.
 
 
 
 
 
 
De Sik 204 staat met de goederenwagon NS 4633 in Stadskanaal.
 
 
 
 
De goederenwagon 4633 in Stadskanaal.
 
De 6326 rangeert langs het perron in Stadskanaal.
 
De 6326 koppelt aan de goederenwagon.
 
De 6326 staat met de goederenwagon 4633.
 
 
De 6326 rangeert met de gesloten goederenwagon.
 
De 50 3645 staat in een erg slechte staat in Stadskanaal opgesteld.
 
 
De geel-grijze 2278 komt met een goederentrein Stadskanaal binnen gereden.
 
De 2278 is met de goederentrein in Stadskanaal aangekomen.
 
 
 
Een zij-aanzicht van de 2278.
 
Speciaal voor vandaag kreeg de locomotief zijn NS-logo's weer even terug.
 
De 6326 rangeert de rongenwagen 01 84 333 0 102-7 van de goederentrein af.
 
 
De goederentrein met als achterste wagon NS GTO 69486.
 
De 52 8060 komt met drie rijtuigen uit Nieuw-Buinen Stadskanaal binnen rijden.
 
De reizigers stappen uit de rijtuigen.
 
In het machinistenhuis van de 6326 mochten bezoekers een stukje meerijden.
 
 
 
Het machinistenhuis van de 6326.
 
 
 
Nadat de rongenwagen 01 84 333 0 102-7 van de goederentrein was afgerangeerd werden oude tractoren op de wagon gereden.
 
 
 
 
 
 
 
De 52 8082 is zojuist met een reizigerstrein vanuit Veendam Stadskanaal binnen gekomen. De STAR heeft de 52 8082 gerestaureerd in
de verwaarloosde staat zoals de locomotief in de jaren '90 heeft gereden. Dit is uniek voor Nederland.
 
 
 
De 52 8082 rangeert met rijtuig 92 457.
 
De 52 8060 rangeert naar de reizigerstrein en vertrekt zo dadelijk uit Nieuw-Buinen.
 
De reizigerstrein naar Veendam, met achterop rijtuig 92 663, staat in Stadskanaal langs het perron.
 
De 52 8060 rangeert naar de reizigerstrein naar Nieuw-Buinen.
 
Voorop de reizigerstrein staat de NS begeleidingswagen Dg 2677.
 
 
 
De STAR G211 staat achter de begeleidingswagen Dg 2677 in de reizigerstrein.
 
 
De binnenkant van de STAR G211.
 
 
Het restauratie- en postrijtuig 6133 in de reizigerstrein.
 
 
 
 
 
 
De 52 8060 rangeert in Stadskanaal.
 
De 6326 rijdt als losse loc langs.
 
De 52 8060 rangeert naar de reizigerstrein toe om later naar Veendam te vertrekken.
 
De 52 8060 staat in Stadskanaal klaar voor vertrek met een reizigerstrein naar Veendam.
 
De 6326 rangeert als losse loc terwijl de 52 8060 met een reizigerstrein vertrekt.
 
De 2278 komt met een goederentrein uit Nieuw-Buinen Stadskanaal binnen rijden.
 
Bij station Stadskanaal staan mooie oude voertuigen geparkeerd.
 
 
 
 
De STAR heeft een mooie verzameling van gevulde vitrinekasten met oude spoorgerelateerde spullen.
 
 
 
 
De Belgische rijtuigen B 143 en BD 144 (beide uit 1934) staan in de loods opgesteld.
 
Het interieur van rijtuig B 143.
 
 
 
Het rijtuig BD 144.
 
De kop van de Blauwe Engel 21 heeft jaren aan de gevel van de werkplaats in Zwolle gehangen. Eind jaren '90 heeft de
Museumspoorlijn STAR de kop gekregen.
 
 
 
 
 
 
De Sik 204 staat in de loods opgesteld.
 
 
De Sik 249 staat in Stadskanaal opgesteld.
 
 
De 2278 staat met een reizigerstrein in Stadskanaal klaar om naar Nieuw-Buinen te vertrekken.
 
De rongenwagen 01 84 333 0 102-7 met oude tractoren rijdt mee in de reizigerstrein.
 
 
De compleet verroeste 50 3645 en de 52 8082 te Stadskanaal.
 
De 6326 krijgt warm water van de 52 8082.
 
 
 
De Sik 204 rangeert met de goederenwagons NS GTO 69486 en de NS Hbs 30488 in Stadskanaal.
 
De Sik 204 rangeert langs de vuurloze 6326.
 
De Sik 204 staat met de goederenwagons NS GTO 69486 en de NS Hbs 30488 en Sik 249 in Stadskanaal langs het perron.
 
De 249 is met beide goederenwagons vertrokken waardoor de 204 los langs het perron staat.
 
De 249 rangeert met de NS Hbs 30488 en de NS GTO 69486 langs de Sik 204.
 
De 2278 komt met een reizigerstrein uit Nieuw-Buinen Stadskanaal binnen gereden.
 
 
Een close-up van de 2278.
 
De 52 8060 is zojuist met een reizigerstrein Stadskanaal binnen gekomen vanuit Stadskanaal.
 
De 52 8082 tijdens het rangeren.
 
De 52 8082 staat met een reizigerstrein in Stadskanaal klaar om naar Veendam te vertrekken.
 
De 52 8082 bij vertrek uit Stadskanaal.
 
Achterop de trein hangt rijtuig 92 663.
 
De 2278 rangeert als losse loc in Stadskanaal.
 
 
 
 
 
 
De vuurloze 6326 en de NS geel-grijze 2278 staan naast elkaar.