VolkerRail gestart met herstel spoorstaafbreuk bij Schiedam

22-10-2025 / 19.20 uur
SCHIEDAM -
De herstelwerkzaamheden aan de kapotte spoorstaaf op de Poldervaartbrug in Schiedam zijn in de nacht van 22 oktober in opdracht van spoorbeheerder ProRail gestart. De locatie maakt het herstel bijzonder: de spoorstaaf ligt namelijk ingegoten in een stalen goot op een brug en heeft bovendien een afwijkende lengte van 70 meter. Dat vraagt om gespecialiseerd materieel en vakmensen van aannemer VolkerRail.

Complexe puzzel
De spoorstaafbreuk werd donderdag 16 oktober geconstateerd en heeft sindsdien invloed op het treinverkeer tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal. Het organiseren van al het materiaal, materieel en personeel tegelijk op locatie is een flinke logistieke uitdaging, waar VolkerRail de afgelopen dagen ongelofelijk hard aan heeft gewerkt. Het grootste knelpunt was het aanvoeren van de 70 meter lange spoorstaaf. Dat kan alleen met een speciale trein en daarvan is er maar één in Nederland.

Daarnaast is het ingieten en fixeren van de spoorstaaf in de brug een zeer specialistische klus, die slechts door enkele partijen in Nederland kan worden uitgevoerd. Het spoor ligt niet - zoals gebruikelijk - 'vrij' op de baan. Door de lange duur van de werkzaamheden moet VolkerRail een groot aantal diensten vullen met specialistische medewerkers.

Spoedherstel
In de nacht van vrijdag 17 oktober op zaterdag 18 oktober had de aannemer al herstel gepleegd aan het spoor zodat de treinen er weer met 40 km/uur overheen konden rijden. Daardoor reden treinen weer nagenoeg volgens dienstregeling op zaterdag tot en met dinsdagavond. Sinds dinsdagavond 23.00 uur zijn beide sporen buiten dienst om het definitieve herstel te kunnen laten plaatsvinden.

De oorzaak van de spoorstaafbreuk is nog niet bekend. Zodra de beschadigde spoorstaaf is verwijderd, gaat ProRail onderzoeken wat er precies gebeurd is.

Geen treinverkeer
Vanaf dinsdagavond 23.00 uur is het spoor tussen Schiedam en Delft buiten dienst voor het definitieve herstel. De beschadigde spoorstaaf wordt verwijderd, de goot wordt schoongemaakt en klaargemaakt voor de nieuwe spoorstaaf. Deze wordt daarna opnieuw vastgezet met elastisch gietmateriaal, dat eerst moet uitharden voordat de treinen er weer overheen kunnen rijden.

Al met al nemen de werkzaamheden zo’n 36 uur in beslag. ProRail verwacht dat het spoor op donderdag 23 oktober aan het einde van de ochtend weer beschikbaar is voor treinverkeer.

   
  Foto toont de metalen bak waar de nieuwe spoorstaaf in komt te liggen. © ProRail