![]() |
|||||||||||
| ProRail start testfase met automatisch rijdende treinen op Betuweroute | |||||||||||
![]() |
24-10-2025 / 17.40 uur Een slimmer, duurzamer en efficiënter spoor |
||||||||||
een trein die zelf kan rijden. Een beetje zoals een auto met cruise control, maar dan nóg slimmer. Automatic Train Operation (ATO) betekent dat de trein automatisch optrekt, remt en stopt, zonder dat de machinist alles handmatig hoeft te doen. De trein krijgt een digitale routekaart van het spoor. En computers in de trein zorgen dat hij precies op tijd rijdt en netjes stopt waar nodig. Veiligheidssystemen, zoals ERTMS, blijven altijd opletten. Wat wordt er getest? Concrete voordelen
Mirjam van Velthuizen, CFO van ProRail, is ‘ongelooflijk trots’ op deze mijlpaal. “Deze innovatie markeert niet alleen een technologische doorbraak, maar ook een nieuwe standaard voor duurzaam en efficiënt spoorgoederenvervoer. Dit is de toekomst van mobiliteit en wij staan aan de voorhoede." Dat vindt ook staatssecretaris Thierry Aartsen van Openbaar Vervoer en Milieu. “Dankzij innovatieve technologieën maken we het spoor veiliger, efficiënter en duurzamer. Met deze pilot laten we zien dat autonoom rijden met goederentreinen geen kwestie van morgen is, maar vandaag al werkelijkheid wordt. Zo maken we het spoor klaar voor de toekomst.” Waarom de Betuweroute? Volgende stappen Foto: © ProRail |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||