![]() |
|||||||||||
| ProRail gaat de laatste 9 NABO's aanpakken | |||||||||||
![]() |
13-11-2025 / 14.40 uur NABO-programma |
||||||||||
Waterstaat met het zogenaamde NABO-programma. ProRail pakt hierin 180 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) aan. Het gaat om NABO’s met het volgende karakter: openbare, openbaar toegankelijke en huisaansluiting op het reizigersnet. Reden van aanpak: een niet actief bewaakte overweg brengt risico’s met zich mee. Hun deadline is 2027. Overwegen sluiten is ingewikkeld Elke NABO vraagt om een oplossing op maat. Een mooi voorbeeld is de NABO in Ruurlo die we in juli sloten. Daar gingen zes ontwerpen en vier jaar werk aan vooraf. Maar zo komt ProRail wel tot een oplossing met oog voor de leefbaarheid en bereikbaarheid. De woning aan de onbeveiligde overweg in Ruurlo, is nu bereikbaar via een nieuwe ontsluitingsweg. De oplossingen Wat cijfers:
Veiliger en betrouwbaarder Aanpak op stoom Matthijs Bessems, programmamanager ProRail: "Toen we in 2018 begonnen, dachten we eerlijk gezegd dat het sluiten van 180 onbeveiligde overwegen vooral een kwestie van goed plannen zou zijn. Maar al snel bleek dat het door veel factoren om intensieve trajecten ging: van eigendomsverhoudingen en vergunningen tot ecologie en draagvlak bij omwonenden. We opereren steeds op het snijvlak van spoorwegveiligheid en individuele belangen. Door die factoren snel te herkennen en samen met onze partners op te lossen, kwamen we echt op stoom. We leerden van elkaar, keken steeds verder vooruit en gingen slimmer samenwerken. Daardoor kunnen we nu in hoog tempo NABO na NABO saneren of beveiligen." Nog negen te gaan Zijn dan alle NABO's straks verleden tijd? Nee dat niet. Wel heeft ProRail straks alle NABO's aangepakt die openbaar toegankelijk zijn op het reizigersnet. In totaal zijn er nog 67 NABO's die niet openbaar toegankelijk zijn: veelal overwegen die gebruikt worden door agrariërs. Die vallen buiten het huidige NABO-programma. Het ministerie van IenW heeft nu aan ProRail gevraagd om te onderzoeken hoe ze ook dertig van deze overwegen kunnen aanpakken. Foto: © ProRail |
|||||||||||
|
|
|||||||||||