![]() |
|||||||||||
| Aantal grote storingen op het spoor neemt toe ondanks stijgende punctualiteit | |||||||||||
18-11-2025 / 14.30 uur NS en ProRail werkten hieraan in een gezamenlijk programma ‘Betrouwbaar Beter' en volgens extern onderzoek is dat succesvol. |
|||||||||||
Wel zijn er te veel storingen in het spoor. ProRail neemt maatregelen om het aantal storingen terug te dringen. ProRail neemt maatregelen om het aantal storingen terug te dringen. Prestaties op koers Deze aanpak, onder concessiesturing van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), is positief geëvalueerd. Het resultaat, aldus extern onderzoek, is dat in het najaar van 2024 de treinen voldoende op tijd reden. Reizigers hadden bovendien voldoende zitplaatskans. In de eerste helft van 2025 zijn de prestaties, ondanks de aanscherping in de prestatieafspraken vanaf 1 januari 2025, goed: het aantal treinen dat op tijd rijdt en voldoende zitplaatsen heeft, ligt regelmatig boven de streefwaarde. Het programma is daarom met instemming van het ministerie afgerond. Toename impactvolle storingen
ProRail voldoet dit jaar echter niet aan de prestatieafspraken voor het aantal impactvolle storingen. Oorzaken daarvan verschillen en deze stijging is dan ook het gevolg van een complex samenspel van factoren. De hinder voor de reiziger ontstaat door vier verschillende storingscategorieën: derden (42%), proces (10%), weer (4%) en techniek (44%) (NB: stand 2025 t/m oktober). Storingen door derden vormen een substantieel aandeel van de hinder; ruim een derde van het totaal. Bijna 59 procent van deze storingen bestaat uit (bijna-)aanrijdingen met personen, waarbij het voor een groot deel om suïcide gaat. Helaas ziet ProRail een toename van het aantal verwarde personen in de spooromgeving, een beeld dat ook door politie in hun landelijke rapportages gemeld wordt. Andere oorzaken storingen Storingen in de categorieën proces (zoals uitgelopen werkzaamheden) en weer (impact van extreem weer) vormen een kleiner aandeel, maar zijn evengoed ingrijpend voor de reiziger. Uitloop van werkzaamheden speelde bijvoorbeeld in september bij Hengelo en er was veel hinder van weersomstandigheden toen een boom bij Vught op het spoor viel. Meer techniekstoringen Daarnaast ziet de spoorbeheerder een daling van zeven procent van het aantal monteurs, terwijl het werk toeneemt. Dit zorgt ervoor dat aanrijtijden van monteurs bij storingen langer zijn, omdat ze regelmatig van verder moeten komen. Maatregelen
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||