NS koopt 36 nieuwe sprinters, treinen ook als IC inzetbaar

19-11-2025 / 19.30 uur
UTRECHT -
NS koopt voor ruim 400 miljoen 36 nieuwe sprinters. De hypermoderne treinen, met de naam Flirt Flex, krijgen in tegenstelling tot de huidige sprinters weer het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinen komen naar verwachting in 2030 op het Nederlandse spoor. 

De nieuwe treinen zijn niet alleen als sprinter inzetbaar, maar kunnen ook moeiteloos dienstdoen als Intercity,

waardoor NS flexibel in kan spelen op de groeiende reizigersvraag. NS heeft de order geplaatst bij de Zwitserse treinfabrikant Stadler, dat al eerder sprinters voor NS gebouwd heeft. De order bestaat uit 18 vier delige en 18 zes delige treinstellen.

Wouter Koolmees, president-directeur NS: "Vanaf 2030 verwelkomen we deze nieuwe, moderne trein in een klassieke jas. Een aanwinst voor de huidige vloot. Geelblauwe treinen horen al decennialang bij Nederland en dat houden we graag zo. Daarom hebben we de afgelopen jaren miljarden euro's geïnvesteerd in nieuwe treinen zodat onze reizigers over 30 jaar nog steeds een betrouwbare en duurzame reis hebben."

Investering nieuwe treinen 
Met deze nieuwe bestelling rijden er over een aantal jaar 205 nieuwe NS-treinen op het Nederlandse spoor. Waaronder 60 nieuwe dubbeldekkers (DDNG) van het Spaanse CAF en 109 nieuwe intercity's (ICNG) van treinfabrikant Alstom. NS investeert hiermee ruim 2 miljard euro in nieuwe treinen.    

Nieuwe sprinter 
NS heeft Stadler gevraagd om een comfortabele, betrouwbare en toegankelijke trein die inzetbaar is als sprinter: snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. Deze nieuwe sprinter kan op een deel van de trajecten ook als Intercity ingezet worden. Dat zorgt ervoor dat NS het materieel efficiënter kan gebruiken. De eerste bestelling bestaat uit 36 treinen met ruim 8.000 zitplaatsen. NS houdt daarnaast de optie open om extra Flirt Flex-treinen aan te schaffen, waaronder treinen die ook geschikt zijn om naar Duitsland en België te rijden. 

De komende periode gaan Stadler en NS samen het definitieve ontwerp bepalen. Daarna volgt een uitgebreide periode van productie, testen en toelating. 

 
 
 
 
 
   
   
   
   
   
   
 
 
Peter Spuhler (Stadler) en Wouter Koolmees (NS)