dan 80 kilometer per uur. Dit komt omdat de ondergrond van de spoorbaan hier niet stabiel is.
Bodem
Op de locatie van de snelheidsbeperking is sprake van een hoge grondwaterstand. Daarnaast heeft ProRail te maken met een hoge veenlaag. Deze combinatie zorgt voor een golvende beweging wanneer er met hoge snelheden wordt gereden. Bij een snelheid van 80 kilometer per uur kan treinverkeer veilig blijven plaatsvinden.
Onderzoek
ProRail is een onderzoek gestart naar hoe ze ter plaatse een stabiele bodem kunnen krijgen zodat de snelheid weer verhoogd kan worden. Helaas geeft dat onderzoek nog niet het gewenste beeld dat nodig is voor de stabiliteit. De spoorbaan op deze locatie zal verwijderd moeten worden. De ondergrond heeft daarna tijd nodig om goed in te klinken voordat het spoor weer opgebouwd kan worden.
Hoe nu verder?
Het gaat hier om niet gepland onderhoud. ProRail moet hiervoor budget en een aannemer regelen. De markt voor dergelijke grote projecten is beperkt. Ook moet ProRail overeenstemming bereiken met vervoerder Arriva over de lange treinvrije periode die nodig is. De verwachting is dat het definitief oplossen van de snelheidsbeperking nog enkele jaren kan duren. De treinen blijven daarom tot die tijd met aangepaste snelheid rijden.
Extra reistijd
De treinen kunnen blijven rijden, maar reizigers moeten rekening houden met extra reistijd. Arriva adviseert reizigers kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen. |