Tijdelijke snelheidsbeperking op het spoor bij Meteren

10-12-2025 / 19.50 uur
METEREN -
Op het spoor tussen Geldermalsen en Zaltbommel, bij Meteren, rijden treinen momenteel langzamer dan normaal. Machinisten meldden een spoorverzakking op het traject. Die valt binnen de normen, maar ProRail gaat het spoor toch onderhouden. Voor nu geldt een tijdelijke snelheidsbeperking. De maximum snelheid is verlaagd tot 80 km/u.

.

Meldingen van machinisten
Afgelopen dagen kreeg ProRail verschillende meldingen van machinisten binnen over een spoorverzakking ter hoogte van de bouwwerkzaamheden aan de Zuidwestboog bij Meteren. ProRail heeft daar metingen uitgevoerd. Die wijzen uit dat de gemelde spoorverzakking binnen de norm valt. Toch kiezen ze ervoor het spoor nu extra te onderhouden om meer meldingen van machinisten te voorkomen. Intussen stellen ze een tijdelijke snelheidsbeperking in: de treinen rijden hier langzamer.

De oorzaak van de verzakking heeft te maken met 'zetting' laat de spoorbeheerder weten. Bij Meteren bouwt ProRail een extra spoorboog: de Zuidwestboog. De aannemer brengt hiervoor momenteel veel zand aan. Ook langs het bestaande spoor. Als je op een plek veel zand bij het spoor stort, zorgt dat voor extra druk op de ondergrond. Je ‘duwt’ door het extra gewicht het bestaande spoor een beetje naar beneden. Als dat gelijkmatig gaat, is dat niet erg. Maar uit metingen blijkt dat het zetten van de grond op een paar plekken iets sneller gaat. Dit zorgt voor kuiltjes in het spoor.  

Herstel
Komend weekend gaat ProRail aan de slag met het herstel van het spoor bij Meteren. Om treinen met hoge snelheid over het spoor te laten rijden is het belangrijk dat het recht ligt. Daarom wordt het ballastbed regelmatig gecontroleerd. Als stenen wegzakken, wordt het ballastbed 'opgeschud' of opgehoogd met behulp van speciale stopmachines.

Een stopmachine is een werktrein die over het spoor rijdt. Deze tilt het spoor een klein stukje op en dringt vervolgens met grote ijzeren staven in de stenen berg. Die trillende stopijzers maken de ballast als het ware ‘vloeibaar’ en leggen ze met een knijpende beweging dicht op elkaar onder de dwarsliggers. Zo wordt de stabiliteit van het spoor hersteld.

Monitoren
Na de herstelwerkzaamheden gaat ProRail komende weken extra monitoren. De snelheidsbeperking blijft daarom tot begin januari van kracht. Ze brengen in kaart of het herstel van komend weekend voldoende is of dat aanvullende maatregelen nodig zijn.

De Zuidwestboog
Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwt ProRail bij Meteren een extra spoorboog om goederentreinen naar het zuiden te laten rijden vanaf de Betuweroute en andersom. De Zuidwestboog Meteren.

Dankzij de Zuidwestboog bij Meteren wordt de Betuweroute beter benut en wordt er meer ruimte voor goederenvervoer gemaakt. Met deze nieuwe verbinding creërt ProRail een robuuster, flexibeler en betrouwbaarder spoornet voor goederenvervoer.