![]() |
|||||||||||
| Tijdelijke snelheidsbeperking op het spoor bij Meteren | |||||||||||
10-12-2025 / 19.50 uur . |
|||||||||||
Meldingen van machinisten De oorzaak van de verzakking heeft te maken met 'zetting' laat de spoorbeheerder weten. Bij Meteren bouwt ProRail een extra spoorboog: de Zuidwestboog. De aannemer brengt hiervoor momenteel veel zand aan. Ook langs het bestaande spoor. Als je op een plek veel zand bij het spoor stort, zorgt dat voor extra druk op de ondergrond. Je ‘duwt’ door het extra gewicht het bestaande spoor een beetje naar beneden. Als dat gelijkmatig gaat, is dat niet erg. Maar uit metingen blijkt dat het zetten van de grond op een paar plekken iets sneller gaat. Dit zorgt voor kuiltjes in het spoor. Herstel Een stopmachine is een werktrein die over het spoor rijdt. Deze tilt het spoor een klein stukje op en dringt vervolgens met grote ijzeren staven in de stenen berg. Die trillende stopijzers maken de ballast als het ware ‘vloeibaar’ en leggen ze met een knijpende beweging dicht op elkaar onder de dwarsliggers. Zo wordt de stabiliteit van het spoor hersteld. Monitoren De Zuidwestboog Dankzij de Zuidwestboog bij Meteren wordt de Betuweroute beter benut en wordt er meer ruimte voor goederenvervoer gemaakt. Met deze nieuwe verbinding creërt ProRail een robuuster, flexibeler en betrouwbaarder spoornet voor goederenvervoer. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||