![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
NS ICL-rijtuigen
|
||||||||||
Info over de rijtuigen: |
|||||||||||
Vanaf eind 2006 tot begin 2010 huurde NS 115 oude InterRegio-rijtuigen van DB uit de jaren '60 vanwege materieeltekort. Het materieeltekort ontstond doordat NS met dienstregeling 2007 (die in december 2006 inging) fors meer treinen ging rijden. De rijtuigen kregen bij NS de naam Intercity Lease (afgekort ICL). Alle rijtuigen werden ook geschilderd in de geel-blauwe huisstijl van NS. Door de komst van de vierde generatie VIRM-treinstellen waren de gehuurde ICL-rijtuigen niet meer nodig en werden ze terug naar Duitsland gebracht. Na hun inzet bij NS verkocht DB een deel van de rijtuigen. Op 4 juni 2025 reed in de vroege ochtend de European Sleeper met een oud NS ICL-rijtuig vanuit Praag naar Nederland en verder naar Brussel. Het is meer dan 15 jaar geleden dat voor het laatst een ICL-rijtuig in de NS-huisstijl in Nederland te zien was. Het rijtuig dat sinds vorige week weer in Nederland te zien is (met UIC-nummer: 51 80 84-90 702-2), is verkocht door DB aan BahnTouristikExpress. Later verkocht BahnTouristikExpress het rijtuig aan verhuurbedrijf Gesellschaft für Fahrzeugtechnik (GfF). Toen de BTE-bestickering van het rijtuig werd verwijderd, werd de oude NS geel-blauwe huisstijl weer zichtbaar. In de beschadigde verf is aan één zijkant naast het GfF-logo ook het NS-logo nog te zien. Momenteel doet het rijtuig dienst als zit- en fietsrijtuig. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Lineas 186 182 (verhuurd aan TCS) staat met een omgeleide European Sleeper (met 2,5 uur vertraging) in Arnhem Centraal richting België. Achter de locomotief rijdt een oud NS ICL-rijtuig (met UIC-nummer: 51 80 84-90 702-2) mee. 9 juni 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||