![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
MBS 12 |
||||||||||
Info over de locomotief:
|
|||||||||||
Het Duitse Orenstein & Koppel bouwde in 1920 een rangeerlocomotief voor het Provinciaal Ziekenhuis in Santpoort. De diesellocomotief kreeg al snel de bijnaam 't Gekje, doordat de locomotief dienstdeed bij een gesloten inrichting voor psychiatrische patiënten. De locomotief rangeerde met wagons beladen met kolen voor het ketelhuis van het ziekenhuis en met ketelwagons. De inrichting en de bijbehorende sporen werden in 1953 gesloten. Hetzelfde jaar werd de locomotief door Orenstein & Koppel in Amsterdam verbouwd en daarna verkocht aan de Twentsche Stoombleekerij in Goor. Hier heeft de locomotief gerangeerd tot het slopen van het emplacement in 1972. De Museum Buurtspoorweg ontdekte in 1973 de locomotief en kocht de diesellocomotief. Intern kreeg de loc het nummer 12 bij de MBS. Bij de MBS werd de locomotief voor ongeveer tien jaar gebruikt. Daarna werd begonnen om de locomotief een grote restauratie te geven. Dit project kwam echter stil te liggen en in 2009 werd de 12 als monument op een stukje spoor geplaatst. De MBS begon in 2016 met steun van de vrijwilligers van de Stichting 162 aan een grote restauratie. De MBS heeft de locomotief gerestaureerd in de staat zoals hij bij de Twentsche Stoomblekerij reed. Nummer 12 werd in 2021 weer opnieuw in dienst gesteld. De MBS 12 heeft vanwege haar cultuurhistorische waarde de B-status toegekend gekregen binnen het Nationaal Register Railerfgoed. De MBS 12 uit 1920 is de oudste in Nederland bewaarde dieseltrein met een spoorbreedte van 1435 mm. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De MBS 10 staat in Boekelo in de loods. Najaarsstoomdagen 2023, 14 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||