Plan V
Info over treinstel:

Materieel ´64 (Mat ´64) is een elektrisch treinmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen. De trein bestaat uit twee bakken (delen) en heeft een kenmerkende bolle neus die dient ter bescherming van de machinist. Door de Scharfenbergkoppelingen kunnen de stellen in treinschakeling rijden. In totaal zijn er 246 Plan-V's gebouwd.

In 1966 starte Werkspoor met het bouwen van Plan V's. Ze bouwden de serie's:
401 t/m 438, 441 t/m 461, 472 t/m 483 en de 801 t/m 840.

Treinenbouwer Talbot bouwde de serie's:
462 t/m 471 en 871 t/m 965.

Treinenbouwer Düwag bouwde de serie 841 t/m 870.

Vanaf eind 2006 hebben diverse Plan V's dienst gedaan bij regionale vervoerders, Arriva, Connexxion en Veolia. Door de instroming van de SLT's (vanaf 2007) zijn er al vele Plan-V's buiten dienst gesteld. Een flink aantal daarvan zijn ook al daadwerkelijk gesloopt.

Als museummaterieel zijn de treinstellen 876 (bij het Spoorwegmuseum) en 904 (bij Stichting Mat '64) bewaard gebleven. Dit laatste treinstel vervangt sinds 2011 de aanvankelijk bewaarde 419 die bij een aanrijding in 2009 zwaar beschadigd werd.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
         
   
Bekijk hieronder diverse specials over de Plan-V's
   
Plan-V 419 van Stichting Mat '64
Plan-V 876 van het Spoorwegmuseum
   
Plan-V 904 van Stichting Mat '64
Sloop van Plan-V's
   
Plan-V met reclame van China Festival
Schitterend afscheid van de Mat'64
   
Tentoonstelling over 50 jaar NS huisstijl feestelijk geopend
   
   
Met 175 Jaar Spoor was er een open dag in werkplaats Haarlem.
Op de foto staat één van de laatste Plan-V 's die wordt herstelt van schade. 20 september 2014. © TreinenInNederland.nl
   
Plan V 480 bij binnenkomst in station Apeldoorn.
4 april 2014. © TreinenInNederland.nl
Plan-V 964 bij vertrek vanuit station Apeldoorn.
4 april 2014. © TreinenInNederland.nl
   
Plan V 944 staat klaar voor vertrek naar Ede-Wageningen. Arnhem Centraal, 23 februari 2014. © TreinenInNederland.nl
Plan-V's 480 en de 951 rijden van Houten Castellum naar station Houten. 27 januari 2014. © TreinenInNederland.nl
   
Plan-V 452 is zojuist vanaf station Tilburg vertrokken.
12 okt 2013. © TreinenInNederland.nl

Plan-V 944 staat klaar voor vertrek op station Tilburg Universiteit.
12 okt 2013. © TreinenInNederland.nl

   
Plan V 443 is zojuist vertrokken van station Den Bosch.
12 okt 2013. © TreinenInNederland.nl
Plan-V's 939 en de 941 staan klaar voor vertrek bij Houten Castellum.
3 februari 2012. © TreinenInNederland.nl
   
Drie maal Plan-V op het station van Vleuten.
16 maart 2004. © TreinenInNederland.nl
Een Plan-V en een Plan-T op de Ringlijn bij Diemen.
16 maart 2004. © TreinenInNederland.nl
   
Twee Plan-V's rijden door Deurne.
28 januari 2004. © TreinenInNederland.nl
Een Plan-V op het station van Deurne.
28 januari 2004. © TreinenInNederland.nl
   
Een Plan-V is zojuist vertrokken van station Deurne.
28 januari 2004. © TreinenInNederland.nl
Een Plan-V komt in een flinke sneeuwbui aanrijden bij station
Gilze-Rijen. 28 januari 2004. © TreinenInNederland.nl
   
Twee Plan-V's te Hulten. 7 januari 2004. © TreinenInNederland.nl
.
Twee Plan-V's staan bij station Meerssen.
24 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Twee Plan-V's rijden door het Limburgse land.
24 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
Een Plan-V is zojuist vertrokken vanaf station Bunde.
24 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Twee Plan-V's vlak voor station Bunde.
24 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
Een Plan-V rijdt door het Limburgse land.
24 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Twee Plan-V's rijden door het Limburgse land.
24 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
Twee Plan-V's rijden door het Limburgse land.
24 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Twee Plan-V's zijn zojuist vertrokken vanaf station Bunde.
24 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
Twee Plan-V's staan langs het station van Geldermalsen.
23 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Drie Plan-V's komen aanrijden bij het station van Geldermalsen.
23 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
Twee Plan-V's te Utrecht Centraal.
22 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Twee Plan-V's komen aanrijden bij station Woerden.
22 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl
Twee Plan's staat langs het perron op station Duivendrecht/beneden.
21 augustus 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Twee Plan-V's komen voor een flinke regenbui uit het station van Oisterwijk binnengereden. 24 juli 2003. © TreinenInNederland.nl
Twee Plan's vlak voor station Tilburg.
24 juli 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Een Plan V vlak voor station Den Bosch.
24 juli 2003. © TreinenInNederland.nl
Een Plan-V en een Plan-T te Amsterdam Centraal.
18 juli 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Drie maal Plan-V vlak voor station Tilburg.
3 juli 2003. © TreinenInNederland.nl
Twee Plan-V's staan buiten dienst op de sporen van station Tilburg.
3 juli 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Twee Plan-V's komen aangereden bij station Gouda.
12 juni 2003. © TreinenInNederland.nl
Een Plan-V komt station Utrecht Centraal binnengereden.
22 april 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Een Plan-V staat langs het perron op station Abcoude.
22 april 2003. © TreinenInNederland.nl
Twee Plan-V's staan langs het perron op station Abcoude.
22 april 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Een kijkje in de cabine van een Plan-V. 22 april 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Drie Plan-V's rijden langs de bouwkuip waar de tunnel onder de Gein
door komt te liggen. Abcoude, 14 april 2003. © TreinenInNederland.nl
Drie Plan-V's komen aangereden bij station Duivendrecht.
14 april 2003. © TreinenInNederland.nl
   
Twee Plan-V's komen Utrecht Centraal binnengereden.
8 april 2003. © TreinenInNederland.nl
Twee Plan-V's bij vertrek uit Utrecht Centraal.
7 april 2003. © TreinenInNederland.nl
   
 
Plan-V's in Arriva dienst
   
In het begin van de consessie van Arriva op de MerwedeLingelijn (2007) heeft het Plan V's van de NS gehuurd om een goede dienstregeling uit te kunnen voeren. In 2008 zijn de electrische Spurts van Arriva op de MerwedeLingenlijn ingevoerd. Dordrecht. © Fabian Jonas

Drie Arriva Plan V's staan van het zonnetje te genieten te Dordrecht.
© Floris de Groot

.

   
Een Arriva Plan V bij binnenkomst van station Dordrecht.
© Floris de Groot
Een Arriva Plan V op de MerwedeLingelijn. © Floris de Groot
.
   
Een Arriva Plan V op de MerwedeLingelijn. © Leen Dortwegt
   
   
Plan-V's in Connexxion dienst
   
Een Connexxion Plan V (ledig materieel) te Utrecht Centraal.
1 april 2012. © TreinenInNederland.nl
© TreinenInNederland.nl
Connexxion Plan-V 860 tijdens de open dag van de Ned Train werkplaats op de Zaanstraat in Amsterdam. 15 september 2007.
© TreinenInNederland.nl
   
   
Plan-V's in Veolia dienst
   
 
Een Veolia Plan V bij de werkplaats in Maastricht. 24 november 2007.
© Floris de Groot