De lege kolentrein was vrijdagochtend rond 8.20 uur net vertrokken vanaf het rangeerterrein in Emmerich. Via een aantal wissels verliet de trein het opstelterrein naast het station en ging de hoofdbaan weer op. Bij de laatste twee wissels ging het verkeerd. Eén wagon liep met een wielstel uit de rails, trok een spoor door de ballast, ramde een betonnen luchtschacht van de aldaar aanwezige voetgangerstunnel. Daarna ramde hij een aantal betonnen overwegplaten en trok nog drie andere wagons uit de rails voordat de trein tot stilstand kwam. De ravage is groot. Wonderwel vielen er geen slachtoffers. En dat mag een geluk bij een ongeluk zijn, aangezien het rond die tijd altijd erg druk is met o.a. schoolgaande kinderen. Een slagboom voor voetgangers is bij de ontsporing uit de grond gereden.
Waardoor de goederentrein is ontspoord, is nog niet bekend. Het onderzoek naar de ontsporing concentreerde zich vooral op de wielstellen van de ontspoorde wagons en de laatste twee wissels van het rangeerterrein. Vrijdag werd de hele dag onderzoek gedaan. Ook werd de wagon die erg gekanteld was met grote zware balken gestut door leden van de THW Emmerich.
Aan het einde van de middag arriveerde DB-loc 232 254 met een ongevalbestrijdingstrein in Emmerich. Zaterdag was de dag van de hersporing. Nadat 's ochtends vroeg een van de vier aanwezige bovenleidingen naar boven was opgebonden, kon de Duitse ongevallenploeg beginnen met de hersporing. De hersporing van de wagons verliep vrij voorspoedig. Alleen toen men de laatste herspoorde wagon naar het rangeerterrein terugduwde, ontspoorde deze opnieuw. Hierdoor moest deze nogmaals herspoord worden. Nadat dit was gebeurd, werd deze stapvoets naar het rangeerterrein verder gedrukt. Rond 18.00 uur waren de vier ontspoorde wagons geborgen.
De schade aan het spoor is aanzienlijk. Wanneer de treinen tussen Emmerich en Zevenaar weer kunnen rijden, is nog onbekend. Voorlopig staat de prognose "einde incident" tot en met 30 september.
. |