Hersporen van ontspoorde goederentrein in Emmerich - Vrijdag

23-09-2025 / 16.00 uur
EMMERICH (D) - Op zaterdag 20 september zijn de ontspoorde goederenwagons in Emmerich weer op de rails gezet. Op vrijdagochtend rond 8.20 uur ontspoorde vier goederenwagons van een net uit Emmerich vertrokken lege kolentrein. De ontspoorde wagons zaten op ongeveer een derde van de lege kolentrein. De trein werd door de gehuurde LTE-loc 2019 316 getrokken in opdracht van NIAG.

De lege kolentrein was vrijdagochtend rond 8.20 uur net vertrokken vanaf het rangeerterrein in Emmerich. Via een aantal wissels verliet de trein het opstelterrein naast het station en ging de hoofdbaan weer op. Bij de laatste twee wissels ging het verkeerd. Eén wagon liep met een wielstel uit de rails, trok een spoor door de ballast, ramde een betonnen luchtschacht van de aldaar aanwezige voetgangerstunnel. Daarna ramde hij een aantal betonnen overwegplaten en trok nog drie andere wagons uit de rails voordat de trein tot stilstand kwam. De ravage is groot. Wonderwel vielen er geen slachtoffers. En dat mag een geluk bij een ongeluk zijn, aangezien het rond die tijd altijd erg druk is met o.a. schoolgaande kinderen. Een slagboom voor voetgangers is bij de ontsporing uit de grond gereden.

Waardoor de goederentrein is ontspoord, is nog niet bekend. Het onderzoek naar de ontsporing concentreerde zich vooral op de wielstellen van de ontspoorde wagons en de laatste twee wissels van het rangeerterrein. Vrijdag werd de hele dag onderzoek gedaan. Ook werd de wagon die erg gekanteld was met grote zware balken gestut door leden van de THW Emmerich.

Aan het einde van de middag arriveerde DB-loc 232 254 met een ongevalbestrijdingstrein in Emmerich. Zaterdag was de dag van de hersporing. Nadat 's ochtends vroeg een van de vier aanwezige bovenleidingen naar boven was opgebonden, kon de Duitse ongevallenploeg beginnen met de hersporing. De hersporing van de wagons verliep vrij voorspoedig. Alleen toen men de laatste herspoorde wagon naar het rangeerterrein terugduwde, ontspoorde deze opnieuw. Hierdoor moest deze nogmaals herspoord worden. Nadat dit was gebeurd, werd deze stapvoets naar het rangeerterrein verder gedrukt. Rond 18.00 uur waren de vier ontspoorde wagons geborgen.

De schade aan het spoor is aanzienlijk. Wanneer de treinen tussen Emmerich en Zevenaar weer kunnen rijden, is nog onbekend. Voorlopig staat de prognose "einde incident" tot en met 30 september.

.

 
 
   
   
   
   
   
   
 
De situatie vrijdag om 10.20 uur, twee uur na de ontsporing. Dit zijn de voorste twee ontspoorde wagons.
 
De tweede ontspoorde wagon is een as verloren. Dit is de wagon die het meeste gekanteld is.
 
Het voorste wielstel van de tweede ontspoorde wagon.
 
Het achterste wielstel van de tweede ontspoorde wagon. Eén as is uit het wielstel gegaan en ligt op de overweg.
 
De derde ontspoorde wagon is nagenoeg op het naastgelegen spoor terecht gekomen.
 
Diverse overwegplaten zijn onder het voorste wielstel van de derde ontspoorde wagon terecht gekomen.
 
De tweede ontspoorde wagon.
 
De derde en vierde ontspoorde wagon.
 
 
Het aan puin gereden dak van het voetgangerstunneltje.
 
De derde ontspoorde wagon is grotendeel op het naastgelegen spoor terecht gegkomen.
 
 
De buffers van de eerste en tweede ontspoorde wagons zijn in elkaar gehaakt.
 
 
 
Even naar de voorkant van de trein gegaan. De trekkende loc was de LTE 2019 316 die indienst van NIAG reed.
 
 
De ECCO Rail 193 175 is met een goederentrein vlak voor Emmerich gestrand.
 
Er werd vrijdag de hele dag onderzoek gedaan naar de oorzaak van de ontsporing.
 
Een as van de tweede ontspoorde wagon ligt op de overweg.
 
 
 
 
 
 
Brokstukken van een kapotgereden put die tussen de sporen stond.
 
 
 
De achterkant van de lege kolentrein staat nog op het emplacement van Emmerich.
 
 
 
Overal op de overweg liggen onderdelen van de wagons.
 
 
 
 
Opmerkelijk is dat op de plek waar de trein in tweeën is gebroken de koppelingen en luchtslangen aan alle wagons nog gewoon heel zijn.
 
Medewerkers van de THW Emmerich komen ter plaatse.
 
 
Dit is de achterste as van het achterste wielstel van de tweede ontspoorde wagon.
Het wiel heeft zich een stuk in het asvalt geschraapt.
 
Overleg tussen een medewerker van THW Emmerich en de nooddienst van NIAG.
 
 
 
 
 
Het vernielde dak van het voetgangerstunnelje wat tussen de sporen lag.
 
 
 
Hier heeft de verloren as gezeten.
 
 
 
 
Een overwegplaat is op het naastgelegen spoor terecht gekomen.
 
Onder het voorste draaistel van de derde ontspoorde wagon zitten drie overwegplaten vast.
 
 
Benodigdheden om de bovenleiding te aarden.
 
 
 
 
Er worden door de THW kabels om de gekantelde wagon gelegd zodat deze niet verder kan kantelen.
 
 
Met behulp van een touw die over de wagon is gelegd wordt straks een staalkabel getrokken.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Onderzoek bij één van de twee wissels.
 
 
Aan het einde van de middag arriveert DB-loc 232 254 met de ongevallenbestrijdingstrein.
 
 
 
 
 
 
 
 
DB Railkraan "Bulldog".
 
 
 
 
 
 
Een kijkje vanaf de andere kant van de overweg.
 
 
 
Men is begonnen met het stutten van de gekantelde wagon met grote houten balken.
 
 
 
 
   
Binnenkort online.
 
     
Foto's van zaterdag 20 zaterdag 2025
De dag van de berging van de wagons.