In beeld: De ATO-RTO Test-Vectron van DB Cargo

13-11-2025 / 18.30 uur
VALBURG - Sinds 24 o
ktober rijden de ATO-RTO Test-Vectrons van DB Cargo testritten over de BetuweRoute. De testen met de locomotieven is een samenwerking tussen de Duitse en Nederlandse ministeries van Infrastructuur, ProRail, DB Cargo, DLR, Hitachi, Remoot en OT\V.

Een slimmer, duurzamer en efficiënter spoor
Automatic Train Operation (ATO)

betekent dat de trein automatisch optrekt, remt en stopt, zonder dat de machinist alles handmatig hoeft te doen. De trein krijgt een digitale routekaart van het spoor. En computers in de trein zorgen dat hij precies op tijd rijdt en netjes stopt waar nodig. Veiligheidssystemen, zoals ERTMS, blijven altijd opletten.

Wat wordt er getest? 
Goederenvervoerder DB Cargo test gedurende een jaar de speciaal voor ATO geprepareerde locomotieven. Die trekken in een latere testfase een aantal wagons, deels verzwaard, maar in alle gevallen zonder commerciële lading. Voor het eerst worden GoA2 (semi-autonoom rijden met machinist aan boord) en GoA4 (volledig autonoom rijden met toezicht op afstand) geïntegreerd getest voor goederenvervoer. Er is altijd een testteam in de cabine aanwezig. Daarbij worden ook nieuwe technologieën zoals Remote Supervision & Control ingezet. 

Concrete voordelen
Het (semi-)automatisch rijden van treinen brengt een aantal concrete voordelen met zich mee. Namelijk:

  • Tot 20-30 procent extra capaciteit op bepaalde corridors bij volledige uitrol van GoA4. GoA4 betekent semi-autonoom rijden met een machinist aan boord.
  • Maximaal 10-15 procent minder energieverbruik, afhankelijk van traject en belading.
  • Tot 20 procent besparing op operationele kosten, door gelijkmatiger rijgedrag en minder ongeplande stilstand.
 
Voor alle foto's en filmbeelden geldt: © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
   
   
   
   
   
   
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
De stilstaande ATO-RTO loc 193 347 van DB Cargo.
 
 
 
 
In het mooie achtergrond ontwerp zitten allemaal énen en nullen verwerkt.
 
 
Een samenwerking tussen de Duitse en Nederlandse ministeries van Infrastructuur.
 
 
 
Camera's zijn achter het voorruit gemonteerd.
 
De loc in actie op de CUP.
 
 
 
 
 
De test Vectron bij het DB kantoor op de CUP.