In beeld: Werkzaamheden Amsterdam Centraal op 30 november 2025

02-12-2025 / 11.40 uur
AMSTERDAM -
In het weekend van 29 en 30 november werkte aannemer Dura Vermeer op station  Amsterdam Centraal  aan de kabelkoker bij spoor 7. Dura Vermeer deed dat in opdracht van ProRail.

Om de werkzaamheden uit te voeren, was de volledige lengte van het perron van spoor 7 nodig. Hierdoor waren de vaste trappen richting het perron slechts

gedeeltelijk beschikbaar. De roltrappen (opgaand en neergaand) waren afgesloten, maar liften bleven bereikbaar en in gebruik.

Ingrijpende werkzaamheden
Om te zorgen dat station Amsterdam Centraal straks méér reizigers aankan, voert ProRail momenteel ingrijpende werkzaamheden uit. Deze werkzaamheden zijn allemaal zorgvuldig op elkaar afgestemd. De de sporen worden aangepast, zodat de perrons breder en langer gemaakt kunnen worden. Dit gebeurt terwijl andere delen van het station operationeel blijven. Dit zorgt voor een zorgvuldig geregisseerde bouwlogistiek in een beperkte werkruimte.

Uitgraven spoorbak
Het zand onder de spoorbak en het perron moet worden uitgegraven. Zo kan er in een later stadium de verbreding van de oostelijke reizigerstunnel en de ondergrondse fietsenstalling onder het station gebouwd worden. De constructies worden daarom vrijdragend gemaakt: niet meer rustend op zand, maar op vervangende constructies.

Voor alle foto's geldt: © TreinenInNederland.nl

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   
   
   
   
   
 
Op spoor 7 staat Krol nr. 6 van de firma J.J.M. de Ridder (met kenteken TKD-03-D)
 
Op de achtergrond zie je de bekabeling hangen die men in de kabelgoot aan het trekken is.
 
 
 
 
 
Achter de Krol hangt een platte wagon.
 
Krol VR-23 van de firma Van Roon (met kenteken T-40-FVV)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Een wagon met bouwkeet en een sanitaire voorziening van Dura Vermeer.
 
 
 
Beide Krollen in actie. Voorop staat Krol nr. 6 van de firma J.J.M. de Ridder (met kenteken TKD-03-D).
 
 
 
 
Krol VR-23 van de firma Van Roon (met kenteken T-40-FVV)
 
 
 
 
Dan gaan we naar de sporen 11 t/m 13 waar de firma Strukton haar werkzaamheden heeft.
 
 
 
Over de sporen 11, 12 en 13 is aan de oostkant van het station een bovenloopkraan geplaatst.
Dit is gedaan om wagons te kunnen laden en lossen.
 
Men is al aardig gevorderd met het doorbreken van de muren van de nieuw te bouwen fietsenstalling aan de oostkant van het station.
 
 
 
We nemen een kijkje bij de sporen 11 t/m 13 aan de westkant van het station.
 
Spoor 13 is al verwijderd. Deze komt niet meer terug. Hiervoor in de plaats wordt perron 13/14 verbreed.
 
 
 
 
 
 
Voor de verbouwing van station Amsterdam Centraal zet aannemer Strukton minimaal 50% elektrisch materieel in. Speciaal voor dit project heeft men de E-Maxi XL aangeschaft. Deze elektrische locomotief is ontwikkeld door AMT Group uit Breda.

Met het door Strukton uitgedachte logistieke plan minimaliseren zij het bouwverkeer en voorkomen ze daarmee hinder.
Ze beperken de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof.

Daardoor is de E-maxi XL één van de stappen van Strukton in de richting naar klimaatneutraliteit in 2035.
 
 
 
Strukton Krol Atlas 43 (met kenteken 344-GV-4) staat op te laden aan het laadstation.
 
 
 
 
 
We nemen een kijkje aan de oostkant op perron 13/14.
 
Aan de rechterkant is spoor 13 weggehaald en hier komt dus een perron voor terug.
 
Dan nemen we een kijkje bij de nieuw te bouwen spoorbrug. Links ligt al de eerste verniewde spoorbrug met daarop de sporen 14 en 15.