In beeld: Stand van zaken Den Haag Centraal - 6 december 2025

09-12-2025 / 14.15 uur
DEN HAAG -
ProRail verbetert samen met aannemer BAM de sporen van Den Haag Centraal om het station ook in de toekomst duurzaam bereikbaar te houden. Ze werken toe naar een andere indeling van de spoorinfra in drie sectoren: met de sporen 1 tot en met 4 richting Rotterdam, 5 tot en met 8 richting Gouda en Utrecht en sporen 9 tot en met 12 richting Leiden. In deze nieuwe lay-out zijn minder wissels nodig.

En de wissels die blijven liggen, worden vernieuwd. Dit leidt tot minder storingen.

Met alle aanpassingen wordt het mogelijk om straks meer treinen te laten rijden. De rijsnelheid kan worden verhoogd en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt beter. Voor reizigers betekent dat nog makkelijker en prettiger reizen tussen Den Haag en Leiden, Gouda en Rotterdam.

Inmiddels zijn de sporen 9 t/m 12 richting Leiden gereed en is men nu druk bezig met het aanpassen van de sporen 5 t/m 8 richting Gouda en Utrecht. Wij gingen op zaterdag 6 december 2025 naar Den Haag om te kijken wat de stand van zaken was.

Voor alle foto's geldt: © TreinenInNederland.nl

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Schuurmans Helvoirt Verhuur Railbuddy SHV-25.
   
 
 
 
Een kijkje op perron 5, de vernieuwde sporen en de vernieuwde seinen.
 
Omdat het sein nog niet in dienst is draagt hij een wit kruis.
 
 
 
 
Er komt een hele hoop kabelwerk kijken bij het aanlegen van nieuwe sporen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bovenleidingsmontagewagen (89-BHJ-3) van BAM staat op spoor 8 van het station.
 
 
 
Een kijkje op de sporen 7 (rechts) en 8.
 
De stootjukken aan het einde van de sporen moeten nog geplaatst worden.
 
 
 
BAM KROL 69 (6-GV-810).