![]() |
|||||||||||
RailAdventure panoramarijtuig met UIC-nummer 61 85 89-90 003-3 |
|||||||||||
Info over het rijtuig: |
|||||||||||
In 1962 kocht Deutsche Bundesbahn drie panoramarijtuigen van het type AD4üm-62 met de nummers 10551, 10552 en 10553. Een jaar later volgden de vrijwel identieke rijtuigen 10554 en 10555. Deze rijtuigen kregen de aanduiding AD4üm-63. De vijf rijtuigen hadden een maximale snelheid van 160 km/u. De rijtuigen reden mee in de luxe Rheingold-treinen van DB. Vanaf 1965 werden de rijtuigen verbeterd naar Trans-Europ-Express (TEE) rijtuigen. DB verkocht in 1976 de vijf rijtuigen aan de Duitse vervoerder Internationale Apfelpfeil-Organisation (IAO). IAO verbouwde de rijtuigen en verlaagde het panoramadak met 20 centimeter, waardoor de rijtuigen in vrijwel heel Europa inzetbaar werden. Internationale Apfelpfeil-Organisation ging in 1982 failliet en Mittelthurgau nam de vijf rijtuigen over. Hier werd de maximale snelheid van de rijtuigen verhoogd naar 200 km/u en werden ze onder het TEE Panorama-concept ingezet. In 1999 werden de vijf rijtuigen weer verkocht, ditmaal aan Veolia-dochter Tågkompaniet. Na hun inzet bij Tågkompaniet werden de vijf rijtuigen allemaal aan verschillende bedrijven verkocht. Panoramarijtuig 10551 werd in 2013 verkocht aan Wagon Care en kwam naar Nederland. Het rijtuig reed mee in verschillende charterritten door Nederland. Bij Wagon Care kreeg het rijtuig het UIC-nummer 56 80 8980 201-7. Vanaf augustus 2015 huurde Railpromo het rijtuig voor hun inzet. Het rijtuig reed samen met de rijtuigen van Railpromo zelf, de 201001 en 201002, als het Panorama Rail Restaurant door Nederland. Begin juli 2016 stopte Railpromo met het huren van het panoramarijtuig, waardoor het Panorama Rail Restaurant zonder het panoramarijtuig reed. Hierom besloot Railpromo de naam Panorama Rail Restaurant te veranderen in de DinnerTrain. Wagon Care kon geen nieuwe huurder voor het rijtuig vinden en in de laatste maanden van 2017 werd het panoramarijtuig in Coevorden in de buitenlucht opgesteld. Het rijtuig werd een jaar later te koop gezet. Zover ons bekend is staat het rijtuig daar nog steeds in de buitenlucht opgesteld. Panoramarijtuig 10553 werd in 2011 door het Duitse RailAdventure gekocht. Het rijtuig werd gemoderniseerd en voorzien van de grijze huisstijl van het bedrijf. Het rijtuig, dat hier het UIC-nummer 61 85 89-90 003-3 kreeg, werd op de InnoTrans 2012 in Berlijn gepresenteerd. Sinds 2019 is het rijtuig, met de naam Luxon, te huur voor charterritten. Sinds RailAdventure op 8 mei 2021 een meerderheidsbelang van 60% van Railexperts had gekocht, komt het rijtuig wel eens voor charterritten naar Nederland. |
|||||||||||
Op 26 september 2021 kwam RailAdventure met haar Luxon-panoramarijtuig naar Nederland. De Railexperts / RailAdventure 9903 haalde het rijtuig in Bad Bentheim op en bracht en daarna naar Amersfoort. Die avond werd er een rit met personeel van Railexperts en RailAdventure gehouden, de rit startte in Amersfoort en ging via Deventer, Arnhem en Utrecht weer terug naar Amersfoort. De volgende dag stond de 9903 met het Luxon-rijtuig en de Stichting 2454 CREW mP3029 enkele uren bij SVO-Rail in Baarn. Later die dag werd de mP 3029 in Amersfoort weer afgezet en ging de 9903 met het Luxon-rijtuig weer naar Bad Bentheim. In Bad Bentheim werd de 9903 achter aan het rijtuig gehangen en door de 111 120 meegenomen Duitsland in. Op de foto komt de 9903 met het Luxon-panoramarijtuig Arnhem Centraal binnen rijden. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||