![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Stichting 2454 CREW neemt DM'90 3452 over | ||||||||||
![]() |
08-09-2025 / 14.50 uur |
||||||||||
In 1993 bestelde Nederlandse Spoorwegen 53 tweedelige dieseltreinstellen bij Talbot in Aken. De eerste DM'90, zoals de treinen heten, kwam op 12 maart 1996 uit de fabriek in Krefeld. De laatste DM'90 stelde NS in 1998 in dienst. De treinstellen met de bijnaam Buffel werden op diesellijnen in Nederland ingezet. Een aantal jaar later werden spoorlijnen openbaar aanbesteed. Doordat NS trajecten verloor, was er minder werk voor het dieselmaterieel. Verschillende vervoerders zoals Syntus, NoordNed en Veolia hebben Buffels van NS overgenomen voor de treindiensten. In 1999 nam Syntus de eerste vier treinstellen over van NS. Uiteindelijk hebben 18 treinstellen voor Syntus gereden. De meeste stellen kregen een Syntus-nummer, de 50 t/m 61. De 3452 werd ook verhuurd aan Syntus en kreeg het nummer 52. Alle treinstellen kregen de Syntus-kleuren. De DM'90 3452 werd in december 2012 terzijde gesteld toen Syntus de concessie van de spoorlijnen Arnhem - Tiel, Arnhem - Winterswijk en Winterswijk - Zutphen verloor aan Arriva en Connexxion. Syntus huurde de DM'90-treinstellen van NS en eind 2012 had NS geen werk meer voor de treinstellen. Op 9 december 2017 reden de Buffels hun laatste dag in reizigersdienst. De spoorlijnen Kampen - Zwolle en Zwolle - Enschede werden overgenomen door Keolis (voorheen Syntus). Voor de treindienst werden nieuwe Flirt-3 treinen gekocht in de Blauwnet-uitvoering. Nadat NS de DM'90-treinstellen terzijde stelde verkocht NS de meeste treinstellen aan vervoerder SKPL in Polen. Begin 2021 heeft Train Charter Services Buffel 3452 van de NS overgenomen. De IRP 2212 bracht op 19 januari 2021 het treinstel over van de Houtrakpolder naar Watergraafsmeer. De dieseltrein kreeg klein het TCS-nummer 301001 opgeplakt. Het plan was om de trein rijvaardig te maken en als een rijdende bar in te zetten. Dit is echter nooit gebeurd en het treinstel staat sinds begin 2021 in Watergraafsmeer opgesteld. In de nacht van 11 op 12 december 2024 begon TCS met het verplaatsen van al haar materieel vanuit Amsterdam naar de Bokkeduinen in Amersfoort. In dit eerste transport werd de Buffel 301001 overgebracht. In de 4,5 jaar dat het treinstel van Train Charter Services was, heeft DM'90 niet gereden. Bij de Stichting 2454 CREW past de gele dieseltrein, gebouwd in 1998, mooi in de uitgebreide collectie van de stichting. Het grootste deel van het museummaterieel van de 2454 CREW is geschilderd in de gele huisstijl die NS in de jaren '70 aan haar materieel gaf. Bij de andere stichtingen wordt het meeste materieel teruggebracht naar de afleveringsstaat. De Stichting 2454 CREW beschikt over diesellocomotieven van elke serie die NS in de jaren '50 liet bouwen en die tot in de jaren '90 voor het bedrijf hebben gereden. Daarnaast heeft het bedrijf een posttrein zoals die in de jaren '90 heeft gereden, bestaande uit de mP3000 met nummer 3029 en de postwagon type Hbbkkss met het nummer 019. Ook de Mat'64 904 en drie Plan-U dieseltreinstellen (de 114, 115 en de 151) behoren tot de collectie van de stichting. De Stichting 2454 CREW heeft ook de Blokkendoos mC 9002 uit 1924, de oudste rijvaardige elektrische trein in Nederland en de Plan-D Benelux-stuurstand WRDs 87-38 107 in haar bezit. Als laatste heeft de 2454 CREW ook de Stalen D 157 108, Hbis 01 84 2253 204-6 en drie verblijfwagons in haar collectie. De 3452 heeft sinds 1998 slechts 14 jaar dienst gedaan en staat inmiddels al 13 jaar terzijde. Naast de 3452 is in Nederland nog één andere DM'90 bewaard, de 3426 van het Spoorwegmuseum. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De twee nieuwste aanwinsten van de Stichting 2454 CREW, de DM'90 3452 en de Plan-U 114, staan in Amersfoort opgesteld. 2 september 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||