In beeld: Strukton locomotieven met CTO-meetwagon en tien 1600/1700en als meettrein

09-11-2025 / 20.00 uur
DELFT - Afgelopen weekend reed er een nogal vreemde treinencombinatie door het land. Het waren twee Strukton 1700-locomotieven met het CTO-meetrijtuigen, 3 andere wagons en tien 1600/1700 locomotieven.

RESET
Op 4 oktober 2021 gaf ProRail de TU Delft en Deltares de opdracht om het onderzoeksprogramma RESET

(Research Embankments for Safe Expansion of Traintraffic) uit te voeren. Met dit onderzoek wordt in kaart gebracht wat voor effect meer en zwaardere treinen hebben op de spoordijken in Nederland.

Belastingsproeven
Voor deze meetritten wordt doorgaans museummaterieel van de Stichting Historisch Dieselmaterieel ingezet. Het NS Plan-C P 7918 / Meetrijtuig CTO (uit 1952) van de SHD is in onder andere samenwerking met de TU Delft voorzien van meetapparatuur. Voor het RESET-programma werden afgelopen vrijdag en zaterdag belastingsproeven uitgevoerd om de stabiliteit van het baanlichaam te meten tussen Delft en Schiedam. Voor de metingen was een trein nodig met een hoog tonmetergewicht en een hoge aslast. Om dit te bereiken werd een trein van maar liefst twaalf locomotieven van de series 1600 en 1700 samengesteld met materieel van DC Tractie, de Stichting Historisch Dieselmaterieel, Strukton en Railexperts. Acht van de gebruikte locomotieven hebben al jaren niet meer gereden en stonden in Amersfoort terzijde gesteld. Het grootste deel van de locomotieven is eigendom van Railexperts, die de locomotieven de afgelopen jaren heeft opgekocht. De acht terzijde gestelde locomotieven werden samen met de rijvaardige 9901 en 9902 aan beide kanten ingesloten door twee rijtuigen en een 1700 van Strukton. Bij vertrek uit Amersfoort bestond de trein uit de Strukton 1740, SHD Plan-W 50 84 21-37 455-6, SHD Plan-C P 7918 / Meetrijtuig CTO, Railexperts 1832, RXP 1619, RXP 1621, RXP 1618, RXP 1615, RXP 1770, RXP 1766, DC Tractie 1760, RXP 9902 (ex-NS 1616), RXP 9901 (ex-NS 1627), RXP rijtuig 51 85 89-70 152-4, SHD Plan-E 50 84 87-37 222-1 en de Strukton 1736.

Het Plan-W-rijtuig en het CTO-rijtuig waren voorzien van meetapparatuur. Om het gewicht van de trein gelijkmatig te verdelen, werden aan de andere kant het Plan-E-rijtuig en het Railexperts-rijtuig met UIC-nummer 51 85 89-70 152-4 geplaatst. De 1736 en 1740 van Strukton leverden aan beide kanten van de trein de tractie. Op vrijdag werd de testtrein met de twaalf Nez Cassé-locomotieven en vier rijtuigen vanuit Amersfoort overgebracht naar Den Haag HS. Hierna reed de trein aansluitend een paar slagen tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal. Op zaterdag waren station Rotterdam Centraal en omliggende baanvakken buitendienst, waardoor er uitgebreid getest kon worden. In de buurt van de wijk Kethel werd op zaterdag een testopstelling gemaakt. De testtrein reed op beide sporen een aantal keer op verschillende lage snelheden langs deze meetapparatuur. In de ochtend werd begonnen om vanuit Delft richting Schiedam gezien op het rechterspoor te testen. Rond 14:30 reed de testtrein een stuk richting Delft Campus om daar via een overloopwissel naar het linker spoor te rijden. Aan het einde van de dag werd de gehele trein weer terug naar Amersfoort gebracht.

 
 
 
   
  Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © TreinenInNederland.nl
   
     
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
De meettrein te Delft.
 
Strukton loc 1736.
 
RXP 9901 (ex-NS 1627) met daarachter de hele rits locomotieven.
 
Aan de andere kant van de trein wordt Strukton loc 1740 opgebouwd om weer te keren.
 
Strukton loc 1740.
 
 
 
Railexperts 1832 met daarachter de hele rits locomotieven.
 
Railexperts 1832.
 
RXP 1619.
 
RXP 1621.
 
RXP 1618.
 
RXP 1615.
 
RXP 1770.
 
RXP 1766.
 
DC Tractie 1760.
 
 
 
 
 
Strukton loc 1736.