Stadskanaal onder Stoom 2025 bij de Museumspoorlijn STAR
30-05-2025 / 19.50 uur
STADSKANAAL - In het weekend van 20 en 21 september hield de Museumspoorlijn STAR haar jaarlijkse evenement 'Stadskanaal onder Stoom'. Naast het materieel van de STAR was er dit jaar veel gastmaterieel aanwezig. De War Department 70033 van Stichting 162, de 2225 van de SMMR en de NS 7853 van de Museum Buurtspoorweg waren met reizigers- en goederentreinen te zien. De Blokkendoos mC 9002 van de Stichting 2454 CREW reed als
rijtuig mee in de reizigerstreinen tussen Stadskanaal en Veendam. De blauwe rangeerlocomotief 111001 van HappyTrain (de voormalige NS 709) stond ook in Stadskanaal opgesteld. Deze locomotief heeft de Blokkendoos naar het festival gebracht. Wij hebben beide dagen een uitgebreide reportage gemaakt van het mooie weekend.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   
   
   
   
   
     
 
De eerste trein die op zaterdag 20 september reed was de SMMR 2225 met een mooie korte goederentrein. Op de foto nadert de trein
de overweg aan de Dalweg 36 in Wildervank onderweg naar Wildervank.
 
De 52 8060 rijdt met een reizigerstrein langs de overweg aan de Dalweg 36 in Wildervank naar Veendam.
 

Nadat de 2225 naar de andere kant is gerangeerd in Wildervank rijdt de locomotief met de goederentrein langs de overweg
aan de Dalweg 36 in Wildervank naar Stadskanaal.

 
Een close-up van de mooie bruine 2225.
 
De 52 8082 rijdt met een reizigerstrein, en de Blokkendoos mC 9002 van de Stichting 2454 CREW, vanuit Stadskanaal
naar Veendam. Op de foto rijdt de trein tussen Stadskanaal en Pekelderweg, waar een omloopspoor ligt.
 
De mC 9002 van Stichting 2454 CREW rijdt mee als extra rijtuig in de reizigerstreinen van de STAR.
 
De 52 8060 rijdt met een reizigerstrein vanuit Veendam naar Stadskanaal. Op de foto rijdt de trein tussen Pekelderweg, waar een
omloopspoor ligt, en Stadskanaal.
 
De War Department 70033, van Stichting 162, en de Sik 204 rijden met een goederentrein tussen Stadskanaal en Pekelderweg, waar een omloopspoor ligt. Over ongeveer 500 meter hebben beide locomotieven hun bestemming bereikt.
 
Een zij-aanzicht van beide locomotieven. Beide locomotiefseries hebben jaren gereden op de tramlijnen van de NTM in het noorden.
 
De WD 70033 heeft in Pekelderweg om de trein heen gerangeerd en is zojuist vertrokken terug naar Stadskanaal.
 
Een close-up van de 70033.
 
 
Achterop de goederentrein rijdt de Sik 204 mee.
 
De 52 8060 is een paar minuten geleden uit Stadskanaal met een reizigerstrein vertrokken naar Veendam.
 
De 52 8082 rijdt met een reizigerstrein, en achterop de Blokkendoos mC 9002, tussen Pekelderweg, waar een
omloopspoor ligt, en Stadskanaal onderweg naar Stadskanaal.
 
 
De Blokkendoos mC 9002 achterop de trein.
 
De War Department 70033 van Stichting 162 rijdt met de NS GTO 69008 en de GTO 69486 tussen Stadskanaal en Pekelderweg.
In Pekelderweg liep de 70033 weer om beide wagons heen om terug te rijden naar Stadskanaal.
 
De 70033 op de terugweg met beide wagons richting Stadskanaal.
 
In de Gasselterstraat konden bezoekers van Stadskanaal onder Stoom hun auto parkeren. Vanaf daar verzorgde het Nationaal Bus
Museum een pendeldienst met historische bussen naar station Stadskanaal.
 
Op zondag 21 september stond de NS 7853 van de Museum Buurtspoorweg in Stadskanaal.
 
De 7853 rangeert naar een aantal rijtuigen om later naar Nieuw-Buinen te vertrekken.
 
Een schaalmodel op schaal 1:7 van de DB 23 024 was ook onder stoom te zien in Stadskanaal. In 1975 begon Kejo Genzel met de bouw van de locomotief. Vijf jaar later was 23 024 afgerond. De stoomlocomotief is te zien bij de De Wachter in Zuidlaren.
 
 
De goederenwagon CHD 8681 werd in 1907 door Werkspoor gebouwd. In 1960 stelde NS de wagon buiten dienst. Begin 2022 kocht Museumspoorlijn STAR de wagon, die dienstdeed als een stierenstal, en bracht hem naar Stadskanaal.
 

Bij de loods stond een bijzondere Sik opgesteld, de NS 203 uit 1934. De Museumspoorlijn STAR kreeg in de NS 203 in augustus 2022 geschonken van het bedrijf Steinweg Handelsveem uit Rotterdam. Hiermee bezit de STAR de derde Sik die ooit gebouwd is. De 201 en 202 zijn gesloopt, waarmee de 203 de oudste bewaarde Sik is. De STAR zal de 203 gaan restaureren en zijn donkergroene kleur weer teruggeven, waarmee de locomotief in 1934 geleverd werd. Naast de NS 203 staat een 69 jaar jondere rangeerloc, de 111001 van HappyTrain. In 2003 werd de locomotief gebouwd voor NS / Nedtrain.

 
 
Een close-up van de oudst bewaarde Sik.
 
De groene Sik 204 rangeert in Stadskanaal.
 
De Sikken 203 en 204 met daartussen de 69 jaar jongere HappyTrain 111001.
 
Naast treinen waren ook andere mooie stoommachines te zien.
 
 
De twee oudste Sikken 203 en 204 naast elkaar.
 
De Mat'24 mC 9002 staat in Stadskanaal langs het perron te wachten om weer naar Veendam gebracht te worden door de 52 8082.
 
 
De 52 8082 geeft via een slang warm water aan de vuurloze 6326.
 
 
De 52 8082 rangeert naar de Blokkendoos en de andere rijtuigen om richting Veendam te vertrekken.
 
 
De bruine SMMR 2225 en de geel-grijze STAR 2278 komen met een goederentrein Stadskanaal binnen rijden. Zo ontstond een mooie line-up van oude NS-locomotieven. Van links naar rechts: de SMMR 2225, de HappyTrain 111001 (voormalige NS 709), de Sik 203 en de Sik 204.
 
 
 
 
De War Department 70033 van Stichting 162 staat naast de SMMR 2225 en de STAR 2278.
 
De 52 8082 vertrekt met een reizigerstrein, met de mC 9002 van de Stichting 2454 CREW, uit Stadskanaal naar Veendam.
 
De 2225 en de 2278 rangeren naar de loods waar de HappyTrain 111001 en de Sik 203 staan opgesteld.
 
 
De HappyTrain 111001, NS 203, NS 204 en de NS 2225 staan opgesteld.
 
De STAR diesellocomotief 14 ondergaat momenteel een grote revisie.
 
 
 
 
 
De TE-5933 ondergaat momenteel ook een revisie.
 
 
 
 
 
 
 
 
Detailfoto's van het machinistenhuis van de TE-5933.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De rongenwagen R 231 van de STAR stond ook in de werkplaats opgesteld.
 
 
Een rijtuig in de werkplaats van de STAR.
 
De War Department 70033 staat in Stadskanaal te wachten. De locomotief zal zo naar de goederentrein waarmee de
2225 en 2278 eerder mee aankwamen.
 
Tijdens het rangeren van de WD 70033 ontstond een mooie line-up van voormalig NS-materieel. Van links naar rechts: De WD 70033 / NS 162
uit 1941, de HappyTrain 111001 (voormalige NS 709) uit 2003 en de NS Sikken 203 en 204, beide uit 1934.
 
De MBS 7853 is zojuist met een reizigerstrein in Stadskanaal aangekomen.
 
Rijtuig B 143 stond binnen in de loods opgesteld.
 
De kop van de Blauwe Engel 21 staat in de loods.
 
 
De cabine van de Blauwe Engel 21.
 
In de loods waren kraampjes en modelbaen opgezet.
 
 
 
 
 
 
 

De boxcar USATC 2200055 uit 1944 is door de Stichting 162 prachtig gerestaureerd en was tijdens Stadskanaal onder Stoom te zien. Op de zijkant van de wagon zijn teksten te lezen die de geallieerde soldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog op de boxcars schreven. De Stichting 162 heeft alle gekrijte teksten nagemaakt aan de hand van een foto, hier onder te zien, van een boxcar uit die tijd.

 
 
 
 
 
Een fabrieksplaat was in de wagon te zien.
 
In de boxcar was een presentatie te zien over de geallieerde spoorwegen.
 
 
 
 
De 6326 staat langs het perron in Stadskanaal.
 
De War Department 70033 komt met de NS Sik 204 en een goederentrein uit Pekelderweg Stadskanaal binnen rijden. De foto laat
een mooie line-up zien van vier verschillende locomotieftypes. Van links naar rechts: de WD 70033 / NS 162, de HappyTrain 111001
(voormalige NS 709), de NS Sik 203 en de SMMR 2225.
 
De WD 70033 en de Sik 204 zijn zojuist met de goederentrein aangekomen in Stadskanaal.
 
 

De NS 7853 en de WD 70033, beide locomotieftypes die tijdens de wederopbouw in Nederland reden, naast elkaar in Stadskanaal. De 7853 is een reconstructie van de NS-locomotieven 7851 en 7852, die tussen 1945 en 1948 voor NS in Rotterdam rangeerde. De WD 70033 reed, samen met vier soortgenoten, na de oorlog tot in 1947 in de zwarte War Department-kleur voor de Nederlandsche Tramweg Maatschappij in het noorden van Nederland. Vanaf 1947 reden de vijf locomotieven 10 jaar voor Nederlandsche Spoorwegen. NS schilderde de locomotieven donkergroen en gaf ze nieuwe nummers. De WD 70033 werd de NS 162.

 
Een voor-aanzicht van de WD 70033.
 
 
De 7853 van de Museum Buurtspoorweg staat in Stadskanaal klaar met een reizigerstrein naar Nieuw-Buinen.
 
De 52 8060 komt met een reizigerstrein vanuit Nieuw-Buinen Stadskanaal binnen gereden.
 
De MBS 7853 vertrekt met drie rijtuigen langs het inrijsein van Stadskanaal onderweg naar Nieuw-Buinen.
 

De SMMR 2225 rijdt met een goederentrein over een bruggetje ter hoogte van de Drouwenerstraat in Stadskanaal
onderweg naar Nieuw-Buinen.

 
De MBS 7853 rijdt met drie rijtuigen over een bruggetje ter hoogte van de Drouwenerstraat in Stadskanaal
onderweg naar Nieuw-Buinen.
 
De MBS 7853 rijdt met een reizigerstrein over een bruggetje ter hoogte van de Drouwenerstraat in Stadskanaal
onderweg naar station Stadskanaal.
 
 
De SMMR 2225 rijdt met een goederentrein over een bruggetje ter hoogte van de Drouwenerstraat in Stadskanaal
onderweg naar station Stadskanaal.
 
De 52 8060 is zojuist met drie rijtuigen uit Stadskanaal vertrokken naar Nieuw-Buinen.
 
De WD 70033 is zojuist met de NS GTO 69008 en de GTO 69486 aangekomen vanuit Pekelderweg in Stadskanaal.
De locomotief rangeert de goederenwagons naar de andere goederenwagons op een van de opstelsporen.
 
De WD 70033 staat tegen de goederentrein te wachten tot de 52 8060 met de reizigerstrein uit Nieuw-Buinen is teruggekomen.
 
De 52 8060 vertrekt met de drie rijtuigen langs het inrijsein station Stadskanaal binnen.
 
 
De WD 70033, van Stichting 162, rijdt met drie rijtuigen over een bruggetje ter hoogte van de Drouwenerstraat in Stadskanaal
onderweg naar Nieuw-Buinen.
 
De trein bij terugkomst uit Nieuw-Buinen naar station Stadskanaal.