NS / NSM 1312
Info over de locomotief:

Na de Tweede Wereldoorlog herstelde de Nederlandse economie snel. Hierdoor kon Nederland, deels met het Amerikaanse Marshallplan, in de wederopbouw veel nieuw spoorwegmaterieel aanschaffen. Doordat de treinen en de infrastructuur heel ernstig waren beschadigd, werd besloten om tijdens het herstel grote stappen te maken in het moderniseren van het spoorwegnet. Grote delen van het spoor werden geëlektrificeerd en het materieelpark werd flink gemoderniseerd met de komst van veel nieuw materieel. Met de enorme modernisering wilde de Nederlandsche Spoorwegen in de jaren '50 stoomlocomotieven en houten rijtuigen buitendienst stellen. Tevens wilde NS het, meestal slecht presterende, materieel dat na de oorlog uit legerdumps en elders uit Europa werd gekocht of gehuurd snel vervangen. In de jaren na de oorlog bestelde NS, tot en met 1959, 173 dieselrangeerlocomotieven (de series 200, 450, 500, 600 en 700), 286 diesellocomotieven voor op de hoofdbaan (de series 2200, 2400 en 2600, de 2600'en werden in 1958 al aan de kant gezet), 100 elektrische locomotieven (de series 1100, 1200 en 1300), 311 rijtuigen (de series Plan-D, Plan-E, Plan-K en Plan-N), 48 postrijtuigen (de series Pec, Plan-C, Plan-E en Plan-L), twee fietsrijtuigen (Dec-rijtuigen, de rijtuigen werden na één jaar omgebouwd naar Pec-postrijtuigen), 297 elektrische treinstellen (de series Mat'46, Mat'54 en Mat'57), 81 dieseltreinstellen (de series Plan-X en TEE DE4) en meer dan tien duizend nieuwe goederenwagons. Door al het nieuwe materieel reed NS op 16 juni 1956 voor het laatst een trein met houten rijtuigen. NS reed nog uitsluitend met comfortabelere en veiligere stalen rijtuigen. Twee jaar later verving NS ook de laatste stoomlocomotief. De 3737 reed als laatste stoomtrein van NS op 7 januari 1958 van Geldermalsen naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Hier werd de locomotief door NS overgedragen aan het Spoorwegmuseum en opgenomen in de collectie. Nederland was een van de eerste landen in Europa waar stoomlocomotieven niet meer op het hoofdnet gebruikt werden. Op de grensbaanvakken met Duitsland waren echter tot in de jaren '70 nog wel Duitse stoomlocomotieven te zien. Ook bij bedrijven rangeerden stoomlocomotieven nog tot aan het begin van de jaren '70. De ex-WSM 23 rangeerde bij de Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken (VCS) in Zevenbergen en werd in 1970 als een van de laatste stoomlocomotieven buiten dienst gesteld.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bestelde NS haar eerste serie elektrische locomotieven. De tien locomotieven van de serie 1000 werden in 1948 en 1949 geleverd. Na deze, kleine en met oudere technieken gebouwde, serie locomotieven bestelde NS tussen 1948 en 1954 honderd moderne locomotieven, verspreid over de series 1100, 1200 en 1300. De locomotieven van de serie 1000 werden in het olijfgroen geleverd. NS wilde voor al haar nieuwe elektrische locomotieven en rijtuigen een nieuwe kleur. Deze kleur werd gekozen toen de NS-directeur F.Q. den Hollander en zijn vrouw, mevrouw Den Hollander, in 1949 de Alsthom-fabriek bezochten, waar op dat moment de serie 1100 werd gebouwd. De Franse ontwerper Paul Arzens liet een aantal kleuren zien die het nieuwe materieel zou kunnen krijgen. Mevrouw Den Hollander zou hebben gekozen voor turkoois; ze wilde vrolijke kleuren en de kleur paste bij haar Wedgwood-servies. Er werd besloten om alle nieuwe elektrische locomotieven en rijtuigen die werden gebouwd te schilderen in het turkoois. Al snel bleek de lichte turkooise kleur erg besmettelijk met viezigheid door het stoom van de nog rijdende stoomlocomotieven en het koolstof dat van de stroomafnemers kwam. In 1954 werd besloten om het turkoois te vervangen door het donkere Berlijns blauw. De olijfgroene 1000-serie werd toen ook Berlijns blauw geschilderd.

Eind 1949 plaatste NS bij het Franse Alsthom een bestelling voor tien elektrische locomotieven die zijn afgeleid van de Franse locomotief CC 7001. De CC 7001 is een grotere versie van de locomotieven van de serie BB 8100, met zes in plaats van vier assen. In 1948 en 1949 bestelde NS vijftig locomotieven die gebaseerd waren op de serie BB 8100 en stelde ze in dienst als de serie 1100. De tien grotere locomotieven die gebaseerd zijn op de CC 7001 kregen de NS-nummers 1301 t/m 1310. De 1300-locomotieven zijn sterker dan de 1100- en 1200-series en waren daarom geschikt voor het rijden van zware goederentreinen. Net als de 1100'en en 1200'en rijden de 1300'en naast goederentreinen ook reizigerstreinen. In juni 1954 verongelukte de nog nieuwe 1303 met een reizigerstrein bij station Weesp achterop twee stellen Mat'46. De nog bruikbare onderdelen van de 1303 werden naar Frankrijk gestuurd. Een in aanbouw zijnde SNCF CC7100, welke serie ook gebaseerd is op de CC 7001, werd met de onderdelen van de 1303 verder afgebouwd. De locomotief kwam als de 1311 in 1954 naar Nederland. Hetzelfde jaar bestelde NS nog vijf 1300'en bij Alsthom; de locomotieven kwamen in 1956 naar Nederland.

In de jaren '60 ging het slecht met de Nederlandse Spoorwegen. De reizigersaantallen liepen terug, omdat steeds meer mensen een auto konden kopen. Daarnaast liep het goederenvervoer ook terug door de opkomst van vrachtwagens en de vondst van het Groningse gasveld. Om de verliezen tegen te gaan, besloot NS flink te investeren in het rijden van meer treinen en het hele bedrijf een nieuwe, frisse huisstijl te geven. In 1968 ontwierp Gert Dumbar, grafisch ontwerper bij ontwerpbureau Teldesign, het nieuwe NS-logo. Naast het nieuwe logo kreeg NS ook bedrijfsbreed een nieuwe, frisse kleur: geel. Alle treinen werden geel gemaakt, met onderling wel enkele verschillen. Alle locomotieven werden geel met grijs. NS wilde geen extra kosten maken om het rijdende materieel te voorzien van de nieuwe gele kleur. Hierom werd besloten om de treinen enkel te schilderen als ze voor andere werkzaamheden al in de werkplaats zijn. Alle treinen kregen wel snel het nieuwe NS-logo op de originele huisstijl. Het duurde van 1968 tot eind jaren '80 tot alle treinen in de oude huisstijlen waren overgeschilderd of gesloopt. De 2275, die bewaard is gebleven, is hierop de uitzondering. De locomotief behield tot zijn buitendienststelling in 1994 de bruine kleur.

In de jaren '70 werden de Berlijns blauwe 1300'en geschilderd in de geel-grijze huisstijl van NS. In de jaren '80 werd de gele huisstijl van de 1300'en aangepast. De locomotieven werden nu geheel geel geschilderd met een groot NS-logo op de zijkant. De geheel gele huisstijl wilde men tijdens Spoorslag '70 al toepassen op de locomotieven. Dit leverde echter te veel verzet op, waardoor werd gekozen om grote delen van de locomotieven grijs te schilderen. Nadat de elektrische locomotieven van de serie 1600 in de jaren '80 stadswapens hadden gekregen, besloot NS om de vijftien 1300'en ook te voorzien van stadswapens. Eind jaren '80 kregen de 1300'en hun stadswapens.

In de jaren '70 wilde NS alle locomotieven van de series 1100, 1200 en 1300 in de jaren '80 buitendienst stellen. Van de drie locomotiefseries die in de jaren '50 waren gebouwd werd besloten om de 1200 en 1300-locomotieven nog een levensverlengde beurt te geven. De 1100-serie kreeg dit niet en in de tweede helft van de jaren '80 begon NS met het afvoeren van de 1100'en. Na een paar jaar werd besloten om de afvoer van de locomotieven toch te staken en de 1100'en weer te reviseren om ze langer in dienst te houden. De 1100, 1200 en 1300'en zullen alle drie in de jaren '90 terzijde worden gesteld. Tussen 1991 en 1994 leverde Alstom 81 elektrische locomotieven van de serie 1700 aan NS. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Tussen 1996 en 1998 werden vijftig mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. De 1600-locomotieven uit de jaren '80 en de 1700'en vervingen daarna de oude locomotiefseries 1100, 1200 en de 1300 in de reizigers- en goederendiensten. Begin jaren '90 werd weer begonnen met het terzijde stellen van de 1100-serie. Halverwege de jaren '90 werd ook begonnen om de 1200'en terzijde te stellen. Aan het einde van de jaren '90 volgde ook de 1300-serie. Rond de eeuwwisseling had NS afscheid genomen van de laatste 1100, 1200 en 1300'en. Aan het einde van de jaren '90 besloot NS om de 1302, 1304, 1312 en de 1315 langer in dienst te houden als reservelocomotieven. Deze vier locomotieven hebben hierdoor iets langer dienst gedaan dan de rest van de locomotieven van de serie. Begin jaren 2000 werden de vier 1300'en alsnog terzijde gestelde. Alle vier de locomotieven zijn bewaard gebleven. De 1302 en 1312 werden opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum, de Werkgroep Loc 1501 nam de 1304 en 1315 over.

Nadat de 1300'en buitendienst gingen, nam het Spoorwegmuseum de 1302 en 1312 over. De 1312 behield zijn kleurstelling zoals hij voor het laatst voor NS reed. De locomotief was rijvaardig en werd voor meerdere speciale ritten of overbrengingritten door het museum gebruikt. Op 19 december 2019 reed de 1312 zijn laatste rit op de hoofdbaan voor het museum. De 1300 haalde vanuit Maastricht de nieuwe aanwinst van het museum, de DDM ABv 26-37 618 'Olifant', op en bracht deze naar Utrecht. Het stuurstandrijtuig was vier dagen eerder onderdeel van de afscheidsrit van de serie rijtuigen. Sindsdien staat de 1312 in het Spoorwegmuseum tentoongesteld.

In 2025 maakte het Spoorwegmuseum bekend dat het een grote koerswijziging ondergaat en zich nog meer gaat focussen op families met kinderen en educatie, en veel minder op volwassenen die geïnteresseerd zijn in de (cultuur)geschiedenis van het spoor en treinen. Het Spoorwegmuseum besloot om na 55 jaar afscheid te nemen van de Vrienden van het Spoorwegmuseum. De 800 leden van de Vrienden van het Spoorwegmuseum onderhielden en restaureerden de treinen van het Spoorwegmuseum. Ook wordt de museumloods in Blerick afgestoten, waar een deel van de collectie staat opgeslagen. Ook nam het museum het besluit om een deel van de treinencollectie af te stoten. Een aantal treinen waarvan het museum meerdere exemplaren van dezelfde serie in bezit heeft, zoals de Sik 286, Hippel 512, de 1312 en de 2264, wordt afgestoten. Ook wordt de losse kop van Mat'46 285 afgestoten, aangezien het museum het volledige treinstel 273 in zijn bezit heeft. Andere treinen waarvan het Spoorwegmuseum wel slechts één exemplaar van een serie in zijn collectie heeft, maar waarvan de optische restauratiekosten te hoog worden geacht, worden ook afgestoten. Dit betreffen de 1656, Plan-U 114, DDM ABv 26-37 618 'Olifant', DD-AR ABv 380 7576, slaaprijtuig CIWL 4750, ongevallenspoorkraan 974 1 503, een gesloten goederenwagon SS CHA uit 1871 en een Duitse gasketelwagon uit 1921. Naast de treinen stoot het museum ook duizenden losse historische objecten en modelbouwtreinen af.

Momenteel is het nog onbekend wat de nieuwe bestemming van de 1312 wordt.

De NS 1312 heeft vanwege haar cultuurhistorische waarde de C-status toegekend gekregen binnen het Nationaal Register Railerfgoed.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Mat'36 252 en de 1312 staan voor het vele rangeerwerk in het museum. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum,
13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
De NS 1312 naast de ZHESM 6. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 1312 staat buiten op het terrein. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
NS Kraansik 362 rangeert met de NS 1312. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
NS 1312 wordt door Sik 311 opgeduwd. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De neuzen van de NS 1501 en 1312 bij elkaar. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De houten SS C 723 en de geel-grijze NS 1312 staan naast elkaar in het Spoorwegmuseum. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 staat in het Spoorwegmuseum in Utrecht tentoongesteld. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
De NS 1312 uit 1956 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
De 1312 en de Hondekop 386 staan op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum. 15 oktober 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Op zondag 15 december 2019 reed NS Dubbeldekker DDM1 (de Olifant) zijn afscheidsrit. Op donderdag 19 december heeft de 1312 van het Spoorwegmuseum de DDM ABv 26-37 618 'Olifant' op gehaald en naar het museum overgebracht. Wij legde de combinatie in de regen en het donker vast te Houten Castellum. © TreinenInNederland.nl
 
Op zaterdag 22 juni 2019 reed de 1312 met twee rijtuigen een rit door West-Nederland met leden van de Vrienden van het Spoorwegmuseum.
Wij legde de combinatie vast te Hollandsche Rading. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 te Loenen tijdens "Terug naar Toen - 2015". 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 1312 van het Spoorwegmuseum, de 2233 en de 64 415 te Loenen. 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 in het Spoorwegmuseum. 6 februari 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 van bovenaf. 6 februari 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 tijdens één van haar ritten die zij op 20 september 2014 reed tusen Amsterdam en Haarlem ter gelegenheid van de 175ste verjaardag van het Spoor in Nederland. © Ron Swart
 
De 1312 met 4 rijtuigen en de 1202 in opzending richting Haarlem. © Ron Swart
 
Een close-up van de 1312 van het Spoorwegmuseum. © Ron Swart
 
De 1312, de 1202, een koppelwagen, de 273, de 386, Pec 8502, een koppelwagen en Plan-E rijtuig 50 84 92-37 007-9.
rijden langs de Fortweg in Houten. 17 mei 2014. © TreinenInNederland.nl
 
Video van de 1312, de 1202, een koppelwagen, de 273, de 386, Pec 8502, een koppelwagen en een Plan-E rijtuig
rijden langs de Fortweg in Houten. 17 mei 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De NSM 1312 met NSM mP 3031 aan de haak. Utrecht Centraal, 3 november 2011. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 tijdens de open dag van de Ned Train werkplaats op de Zaanstraat in Amsterdam.15 september 2007. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 186 113, 252, 273 en de 1312 staan naast elkaar in de hal. 15 september 2007. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 1312 tijdens een open dag te Alkmaar. 9 april 2005. © TreinenInNederland.nl
 
Op zaterdag 9 oktober 2004 is er een open dag gehouden bij de Hoofdwerkplaats in Tilburg. Er kwamen vele mensen naar de werkplaats
om te kijken hoe de vele locomotieven die er stonden worden onderhouden en opgeknapt.
Op de open dag was ook de 1312 van
het Spoorwegmuseum
te zien. Achter de loc staat de 1202 opgesteld. © TreinenInNederland.nl
 
Een vooraanzicht van de loc. 9 oktober 2004. © TreinenInNederland.nl