Rijtuig Z.V.T.M. AB8 (uit 1916)
Info over het rijtuig:

Fabrikant Allan leverde een serie van 16 rijtuigen aan de Zeeuws-Vlaamse Tramweg-Maatschappij (Z.V.T.M.). Het zijn eerste en tweede klasse rijtuig, met als aanduiding de letters AB. De rijtuigen hebben 9 eerste klasse en 24 tweede klasse zitplaatsen. De 16 rijtuigen kregen de nummers AB1 t/m AB16; de AB8 werd in 1916 gebouwd. De AB1 t/m AB16 hadden een spoorbreedte van 1000 mm, in plaats van 'normaalspoor' 1435 mm. De rijtuigen deden dienst op het (voor de rest van Nederland) afgesloten tramnet. De Z.V.T.M. heeft het tramnet tussen 1914 en 1928 gebouwd. De Belgische fabrikant La Brugeoise bouwde 14 jaar na de originele serie, in 1930, nog 3 rijtuigen als aanvulling op de serie. Van deze rijtuigen was de eerste klasse anders ingericht zodat er 10 in plaats van 9 zitplaatsen waren. Deze rijtuigen kregen de nummers AB17 t/m AB19.

In de jaren '30 ging het vanwege de concurrentie met het wegverkeer erg slecht met de lokaalspoorlijnen en interlokale tramlijnen in Nederland. Na de Eerste Wereldoorlog reden de eerste bussen in Nederland, die fel concurreerden met de trams. Naast bussen waren personenauto's, fietsen en vrachtwagens in opkomst en wonnen ze steeds meer terrein van het spoor. Trambedrijven waren sinds de Eerste Wereldoorlog bezig om stoomlocomotieven te vervangen door goedkopere benzine-, diesel- of elektrische trams om beter te kunnen concurreren. In de jaren '30 stapten veel trambedrijven over op nieuwe bussen of gingen ze failliet. Doordat veel bedrijven het financieel niet meer redde, besloten ze samen te voegen tot grotere bedrijven. In de jaren '30 sloten door heel Nederland veel lokaalspoorlijnen en interlokale tramlijnen. Tijdens en kort na de Tweede Wereldoorlog beleefden de (stoom)trams, door de schaarste aan olie en benzine, een korte opleving. De tramlijnen sloten echter na de oorlog voor het reizigersvervoer. Een deel van de tramlijnen (met een spoorbreedte van 1435 mm 'normaalspoor') werd door de Nederlandsche Spoorwegen overgenomen. De NS reed tot in de jaren '60 en '70 met goederenvervoer over de spoorlijnen. Later werden deze lijnen toch gesloten door de concurrentie met de vrachtwagen of het wegvallen van het vervoer.

De AB8 heeft dienstgedaan tot in de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog raakte het rijtuig beschadigd. Na de oorlog werd de AB8 een plukrijtuig voor de overige achttien rijtuigen. In 1948 en 1949 staakte de Z.V.T.M. het reizigersvervoer per tram. In 1950 zijn de AB1 t/m AB14 voor sloop verkocht. De AB8 werd niet gesloopt en werd naar Kapellebrug gebracht om als noodwoning te dienen. Hier heeft de AB8 tot in 1960 als noodwoning gediend. Tussen 1960 en 1998 heeft het rijtuig gefungeerd als duiventil in Hulst. In 1998 is de AB8 opgenomen in de collectie van de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik. Het rijtuig is tussen 2007 en 2010 geheel gerestaureerd en weer in ere hersteld. Op 6 september 2011 maakte de Zeeuws-Vlaamse Tramweg-Maatschappij AB8 haar eerste officiële rit.

De Z.V.T.M. AB8 heeft vanwege haar cultuurhistorische waarde de hoogste A-status toegekend gekregen binnen het Nationaal Register Railerfgoed.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De ZVTM AB8 staat op station Medemblik. Bello festival 2024 (inclusief locomotievenparade),
6 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
   
 
De ZVTM 8 te Medemblik. 6 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Rijtuig ZVTM 8 te Medemblik. 6 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De NTM Rijtuig 205 en ZVTM Rijtuig 8 reden tijdens het Bello Festival (by Night) van de SHM mee in
de goederentram. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De Bello rijdt met de rijtuigen ZVTM Rijtuig 8 en de NTM Rijtuig 205 en een aantal goederenwagons langs
de Broerdijksloot tussen Twisk en Wognum. 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl