![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Stoomtramweg-Maatschappij Oostelijk-Groningen E102 (uit 1930) |
||||||||||
Info over de wagon:
|
|||||||||||
In 1930 werd de goederenwagon E102 door La Brugeoise gebouwd voor de Stoomtramweg-Maatschappij Oostelijk-Groningen (O.G.). In de jaren '30 ging het vanwege de concurrentie met het wegverkeer erg slecht met de lokaalspoorlijnen en interlokale tramlijnen in Nederland. Na de Eerste Wereldoorlog reden de eerste bussen in Nederland, die fel concurreerden met de trams. Naast bussen waren personenauto's, fietsen en vrachtwagens in opkomst en wonnen ze steeds meer terrein van het spoor. Trambedrijven waren sinds de Eerste Wereldoorlog bezig om stoomlocomotieven te vervangen door goedkopere benzine-, diesel- of elektrische trams om beter te kunnen concurreren. In de jaren '30 stapten veel trambedrijven over op nieuwe bussen of gingen ze failliet. Doordat veel bedrijven het financieel niet meer redde, besloten ze samen te voegen tot grotere bedrijven. In de jaren '30 sloten door heel Nederland veel lokaalspoorlijnen en interlokale tramlijnen. Tijdens en kort na de Tweede Wereldoorlog beleefden de (stoom)trams, door de schaarste aan olie en benzine, een korte opleving. De tramlijnen sloten echter na de oorlog voor het reizigersvervoer. Een deel van de tramlijnen (met een spoorbreedte van 1435 mm 'normaalspoor') werd door de Nederlandsche Spoorwegen overgenomen. De NS reed tot in de jaren '60 en '70 met goederenvervoer over de spoorlijnen. Later werden deze lijnen toch gesloten door de concurrentie met de vrachtwagen of het wegvallen van het vervoer. In 1948 kreeg de O.G. geen concessie voor het rijden van de buslijnen. Het ging toen al jaren slechter met het bedrijf. In dat jaar werden de laatste stoomtramdiensten van het bedrijf gestaakt. Tot in 1950 reed de O.G. enkel nog trams met zand voor de aanleg van de toenmalige rijksweg 42. Het zand werd gewonnen bij een zandwinning van de O.G. zelf in Veele en werd naar Winschoten gebracht. Nadat dit vervoer in 1950 eindigde, hield de O.G. op te bestaan. De E102 werd dat jaar, na 20 dienstjaren, verkocht en overgebracht naar Vriescheloo. Hier diende de wagon als schuur bij Fa. Smit. Na 49 jaar, twee keer zo lang als de wagon daadwerkelijk dienst heeft gedaan, werd hij in 1999 verkocht aan de Museumstoomtrein Hoorn - Medemblik. In 2002 en 2003 is de wagon volledig gerestaureerd en weer in gebruik genomen op de tramlijn van de SHM. Naast de E102 beschikt de SHM ook over rijtuig BC25 van de O.G., dit rijtuig uit 1917 is echter niet dienstvaardig. De O.G. E102 heeft vanwege haar cultuurhistorische waarde de C-status toegekend gekregen binnen het Nationaal Register Railerfgoed. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De O.G. E102 rijdt mee in een vertrekkende tram uit Hoorn richting Medemblik. Bello Festival (by Night) van de SHM, 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||